Jak přestat kouřit travu
Marti
Dcera,mi napsala že už to sama nezvládne, přestat kouřit trávu, nevím na koho se obrátit. K psychiatrovi jít nechce. Partner ji v ničem nepodpoří. Má ročního syna,je v insolvenci, kouří trávu a je psychicky i fyzicky na dně. Má problémy pozřít jídlo, já už nevím jak ji poradit.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Marti,
moc děkujeme za Váš dotaz.
Pokud se Vaše dcera obává spolupráce s psychiatrem, možná by ji vyhovoval kontakt s neziskovou organizací - sociální službou, poskytující podporu lidem, kteří mají potíže s užíváním návykových látek. Spolupráce s takovou organizací možná nezní tak medicínsky a oficiálně... V zařízeních, jako jsou poradny, adiktologické ambulance apod., lze otevřeně mluvit o problémech s užíváním a společně s jejich pracovníky hledat nejvhodnější řešení. Bez obav z odsuzování, nepochopení apod., kterých se člověk v takové situaci může obávat. V těchto službách pracují profesionálové z pomáhajících profesí (sociální pracovníci, terapeuté, adiktologové, ale i psychiatři), takže člověku lze poskytnout široké spektrum péče, kterou v danou chvíli potřebuje. Pokud to lze, můžete jí nabídnout doprovod, první krok bývá často ten nejtěžší a podpora někoho z blízkých může pomoci.
Ve Vašem Kraji se lze obrátit na organizaci Advaita https://advaitaliberec.cz/. Sídlo má v Liberci, ale krajské pobočky i v Turnově a Semilech.
Pokud jde o Vás samotnou a Vaši situaci, která určitě není jednoduchá, je možné také využít služeb pro rodiče a další blízké osoby lidí se závislostí. Můžete si zde promluvit o tom, jak je Vám, jak nejeefektivněji Vaší dceři pomoci apod. Určitě je možné se v Advaitě doptat, zda mají v nabídce i tuto službu a pokud ne, na jakou organizaci by Vás odkázali.
Držím Vám i Vaší dceři palce!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná