Metadon
Davkat
Dobrý den
Myslím si,že co se týče metadonu nejsou názory lékařů stejné.Jsou hodně uživatelů kteří berou metadon déle jak 20 let a lékaři se k ničemu nemají, jen hlavně ať není klient na ulici a nejraději,nebo nepřenáší choroby.Take jsem se musel zasmát tomu, jak zde jeden z vašich lékařů napsal, že je životu nebezpečné přestávat s metadonem ze dne na den a realita je taková, že člověka který bere bere metadon 20 let vyhodí z programu kvůli jedné výplatní pásce ,nebo i za lehčí problémy.Znam nejméně 3 pripady kdy byl clovek vyhozen z programu a 2 jeste ten den si vzali život!!!Dávat člověku tak silný opiat 20 let a pak ho vyhodit na ulici, to je jasné že to skončí špatně. Nejaké konzultace s lékaři tak to ani nepřipadá k úvahu.Copak je tak složité vymyslet něco, co by člověku mohlo pomoci zbavit fyzických bolestí?Myslím si, že dnešní farmacie je tak daleko, že by si s tím poradila.Jenze z toho nekoukaji peníze.Dneska je to tak, že se člověku nalije metadon a vykopne se na ulici a druhý den se mu zase nalijeme, občas se mu vezme moc a tím to celé skončí.Nejake pracovaní s člověkem,to je jen sen.Na západě to mají úplně jinak, tam mají úplně jiné výsledky. Když jsem řekl že chodím na metadon přes 20 let tak mi to nevěřili. 5 let jsem bral heroin a 20 let beru metadon, přijde vám to normální?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den,Davkat,
děkujeme za Váš dotaz. Píšete, že slýcháte odlišné názory lékařů a setkáváte se s přístupem, který Vám nepřipadá zcela bezpečný, co se týče vyloučení z programu metadonové substituce a následných komplikací. Ptáte se, zda je normální být na substituci 20 let. Co je normální, o tom bychom mohli v dnešní společnosti hovořit velmi dlouho. Podívala bych se na to spíše ze strany toho, co je cílem substituční léčby a co je Vaším cílem. Tam se pak mohou názory opravdu lišit.
Odborníci považují za cíle substituce následující: udržení a zlepšení psychického a somatického stavu, ukončení rizikového způsobu užívání návykových látek, snížení, stabilizace nebo ukončení užívání dalších ilegálních látek, sociální stabilizace, snížení kriminality, podpora k udržení či získání práce apod., příprava k abstinenčně orientované léčbě. Pokud jsou cíle naplňovány nebo léčba vede k jejich naplnění, klient je stabilizovaný, pak může být léčba opravdu až do konce života. Je na klientovi a odbornících si cíle léčby předem domluvit a naplánovat.
Každý, kdo vstupuje do substitučního programu, podepisuje informovaný souhlas s léčbou. Klient je předem informován, kdy bude léčba ukončena a za jakých podmínek. Nejčastěji se substituční léčba ukončuje, jestliže nevede ke stanoveným cílům, klient se v léčbě nelepší, jestliže opakovaně nedodržuje pravidla a schůzky nebo případně jinak závažně poruší smlouvu. Pokud léčba neplní účel, je ukončena, případně doporučena jiná vhodnější léčba. Tak je to ve všech jiných lékařských oborech.
Zda je složité vymyslet něco, co by pomáhalo od fyzických bolestí? Medikamentů je již mnoho, ale vzhledem k závislostnímu potenciálu těchto léků, je to stále komplikované.
Odpovídám Vám na to, co Vás zajímá? Stačí to takto?
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová