Problem
sarah007
mam chlapca, vynikajuco si snim rozumiem a mame sa (aj napreik vekovemu rozdielu-14ja a on19) veelmi radi, chodime spolu ale len kratko, pred rokom zacal brat biele(pervitin)teraz si uz mesiac kovli mne nedal ale minule mal narodky tak si zase natiahol malu ciaru...neviem co s nim mam robit, marihuanu tiez kouri ale to mi tak nevadi tu som uz mala aj ja a ja ju za drogu nepovazujem.lae pervitin to je prisilen, on mi ale vravi ze on na to nie je namotany ale ked chce bavit tak si da a ze to inka nepoterbuje aj moji priatelia mi vraveli ze to jev pohode, ze on si dava malo ale raz zacas ale ja nechcem...co mam robit.....

Odpověděl: Bára Orlíková
No, jste v obtížné situaci. Protože pokud se přítel nerozhodne sám k tomu, že už pervitin brát nebude ani příležitostně, tak s tím těžko něco uděláte. Jediné co můžete, je dát mu najevo, že o něj máte starost a že i občasné užívání pervitinu vám u něj vadí a že to není úplně nevinná a bezpečná zábava, i když je to jen málo a občas. Jestli byl ochoten kvůli vám přestat na měsíc a neužívá pervitin pravidelně, tak by rozhovor s ním, kdy mu řeknete, že máte o něj především starost a že byste nerada, aby v tom pokračoval, mohl zabrat. To, že on a jeho kamarádi tvrdí, že je občasné braní v pohodě, není zrovna objektivní informace. Jednak má pervitin dost razantní účinek a může způsobit potíže i po jednorázovém užití a jednak se z příležitostného braní může za nějakou dobu stát pravidelné braní, i když vás přítel nejspíš v tuto chvíli na pervitinu opravdu závislý není. Hlavně na sebe buďte opatrná. Dávejte si pozor na to, aby se vás přítel nesnažil přesvědčit o tom, že je pervitin bezproblémová záležitost tak, že vám nabídne, abyste si dala s ním... Protože znám mnoho situací, kdy se něco podobného stalo - ten, kdo chtěl druhému pomoci z drog, do nich spadl taky. Možná si taky dávejte pozor na ty svoje vlastní experimenty - marihuana sice není tak výrazně riziková jako pervitin, ale droga to je taky (ostatně stejně jako třeba alkohol, který tak mnoho lidí za drogu nepovažuje). A k těm lysohlávkám - samozřejmě je to čistá příroda, ale to neznamená, že nemají svá výrazná rizika. Muchomůrka zelená je taky čistá příroda a je smrtelně jedovatá. Ne všechno, co je čistě přírodní, je také bezpečné :-) Více informací o lysohlávkách se můžete dočíst pod rubrikou Halucinogeny / Psilocybin (halucinogenní látka obsažená v lysohlávkách) na této stránce. Taktéž o perivitinu a konkrtních rizicích, která při užívání hrozí, najdete na stránce po rubrikou Stimulační drogy / Pervitin. Když byste chtěla vědět něco dalšího nebo chtěla napsat, jak se situace s přítelem vyvíjí, tak jsme k dispozici. Držím palce.