Lisohlavky rozpad osobnosti a pocit smrti
Honza
Dobry den, již třetí rok tradičně s par přáteli chodíme sbírat lisohlavky, následně je v určených momentech konzumujeme ale tentokrat se mi stalo něco opravdu zvláštního asi sem to trosku přehnal dal jsem si 10 plodnic sušených hub následně jsme vyrazili na sběr dalších všechno bylo v pořádku akorát ten nájezd nebyl příjemný a bylo mi celkem špatně, poté se to srovnalo a nasbirali jsme další přičemž jsem si tři největší ještě doplnil a už to bylo tak tři hodiny od první várky 10ti hub, takže jelikož poté rad koukám na nějaké filmy tak jsme si pustili seriál, už během cesty domu jsem měl takové zvláštní myšlenky, divné uspořádání myšlenek jako by mi sami od sebe přeskakovali a měl jsem z toho zvláštní pocit jelikož jsem měl další pocit ze se žádné z těch myšlenek nedovedu chytit .. Při sledování seriálu se stalo něco co se mi nikdy nestalo a asi na to nikdy nezapomenu, v seriálu byla osoba co měla více osobnosti a omdlela, poté tam byli záběry z “podzemí” kde můžou všechny jeji osobnosti spolu vzájemně komunikovat, já jsem najednou byl také v jakémsi podzemí a jak tam v televizi všechny ty osobnosti spolu komunikovali musel jsem to z nějakého důvodu vypnout ovšem to nepomohlo a me v hlavě probíhali tři myšlenky najednou, byl to chaos nevysvetliteny najednou jsem vstal chtěl jsem odejít proste se projít a najednou jsem šel k zemi, měl jsem v tu dobu pocit jako by jsem umřel čas a prostor jakoby nebyl a já se proste rozpadl, neměl jsem osobnost všechno kým jsem byl se roztristilo a já myslel ze to nevydrzim, myšlenky jsem neovladal jen sem si sem tam dokázal říct ze to přejde ze je to normální, zároveň jsem měl strach ze to tak zůstane a co budu dělat, měl jsem pocit ze jsem se zbláznil a v tu chvíli jsem dokázal pochopit jak asi funguje mysl člověka který je skutečným bláznem s nějakou poruchou psychiky, zvláštní na tom všem bylo ze zprvu jsem v tom seriálu cítil souzneni a viděl jsem se v každé scéně, měl jsem pocit úplnosti a cítil jak je vše se vším propojeno, potom sem ale dostal strach a všechno se otočilo.. tento stav trval asi dvě hodiny, pro me to byla celá věcnost, nedokázal jsem zastavit tok pocitu a myšlenek i když sem se o to sebevic snažil .. byl jsem nesmírně vděčný ze mužů bejt normální a mít zase tuhle mysl.. zajímalo by me jestli je to normální, jestli by ten stav roztříštěné osobnosti a ega mohl skutečně zůstat a jestli je možné ze bych se uz nevrátil? Byl to asi ten nejsilnější zážitek v mem životě, mám rad houby ale toto mi přineslo respekt, myslíte ze by se tento stav mohl v příští intoxikaci vrátit ? Chtěl bych si dat menší množství hub, zase někdy ale chtěl bych více informaci o tom co všechno se muže stát .. hrozí tento myšlenkový trisk i u LSD ? Děkuji za informace :)

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Honzo,
děkujeme za Váš dotaz. To, co popisujete, se občas stává. Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíme - denní doba, okolí, počasí, lidé kolem. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti. Při dávkování je třeba vždy dbát zvýšené opatrnosti. U psilocybinu ani u LSD se nedá nikdy odhadnout, kolik účinné látky v sobě má. Zásadní je také nekombinovat s jinými drogami.
Právě při vyšších dávkách psilocybinu začíná docházet ke ztrátě kontaktu s vnější realitou, čas ztrácí význam, smysly spolu splývají. Nastávají hluboké změny ve vnímání sebe sama (ve vyšších dávkách až k pocitu ztráty vlastního ega), jak jste sám popisoval. Dále se může rozpustit hranice mezi vlastní osobností a okolním světem. Stav může vyústit v prožitek smrti a znovuzrození doprovázený patřičnými pocity silné úzkosti anebo radosti.
Jestliže jednou k něčemu takovému u Vás došlo (tzv. bad tripu), roste riziko, že se Vám bude podobný zážitek opakovat i příště. Už třeba i z důvodu, že na něj budete myslet a přát si, aby se to neopakovalo. Nejjednodušší je situaci vyřešit tak, že se dalšímu užití vyhnete nebo ho alespoň na delší dobu výrazně omezíte a na menší dávky. V případě, že i tak onen zážitek přijde, je lepší s ním nijak nebojovat, projít si jím a nebránit se. Může Vám také pomoci být s někým blízkým, kdo Vás bezpečně provede, ví co jste užil a v jaké dávce. V případě silných úzkostných reakcí je vhodné být v prostředí s minimem okolních podnětů. Na místě je i psychoterapeutická podpora. V krajním případě je pak nutné přistoupit k nouzové první pomoci podáním anxiolytik či antipsychotik lékařem.
Stačí Vám tato odpověď?
Přeji vše dobré a buďte na sebe opatrný!
S pozdravem,
Nikol Spůrová