Dobrý den chtela bych se zeptat kdyz nekdo užívá drogy zhruba 4 roky-první rok a pul každy týden extáze-následující rok a pul ještě k tomu každy týden pervitin jak velké psychické a fyzické nasledky to muze mít a na jak dlouhou dobu.popřípade jak to urychlit.A jak si myslíte ze to clověka změní kdyby drogy na rozdíl kdyby drogy nikdy nezačal užívat. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
To, jak velké fyzické či psychické poškození způsobí takovéto užívání drog, závisí na mnoha okolnostech než jen na droze jako takové a intenzitě jejího užívání. Souvisí to s předchozím fyzickým a psychickým stavem, celkovým životním stylem včetně případného užívání dalších drog, s okolnostmi, za kterých je droga užívaná (zda je to například spojené s velkým fyzickým vyčerpáním na taneční party), se způsobem aplikace drogy (rizika např. při injekčním užívání pervitinu jsou vyšší než při jiném zpúsobu aplikace). Nicméně, to, k jakým konkrétním následkům může dojít při dlouhodobém může dojít užívání extáze a pervitinu, se můžete dočíst v rubrice Stimulační drogy / Pervitin a Halucinogeny /Extáze na těchto stránkách, jde hlavně o riziko vzniku závislosti, vzniku psychotických stavů a dalších psychických potíží a jiné zdravotní potíže. Další informace můžete najít také na www.lf3.cuni.cz/drogy nebo na www.drogmem.cz. Jistě se asi dotyčného nebude týkat všechno z toho, co je v textech o rizicích užívání napsáno, ale určité negativní následky asi i takové užívání drog, jaké popisujete, mít bude. Jaké konkrétně, jak dlouho potrvá, než se projeví a jak dlouho by se jich člověk zbavoval, v případě, že by s drogou přestal - to by se možná dalo posoudit, kdybych o dotyčném měla podrobnější informace... Takhle přes internet to není z těch pár řádek úplně možné říct. A k tomu, zda se to dá urychlit - z vašeho dotazu úplně nevyplývá, co se má urychlit - zda nástup těch negativních účinků nebo jejich odeznění :-) Ale předpokládám, že odeznění, a k tomu je zapotřebí abstinence od drog, pokud možno všech včetně alkoholu, a zdravější životní styl. Další věci už závisí na situaci. K vaší otázce na závěr - myslím, že užívání drog člověka změní, je to prostě výrazná zkušenost, která ovlivňuje chování člověka, jeho cíle a plány, názory, ale u každého může být vliv této zkušenosti poněkud odlišný, u někoho to může odstartovat psychózu a někdo touto zkušeností projde bez větší újmy, někdo s drogou dokáže přestat sám, někdo toho bez léčby není schopen, někdo si díky drogám ledacos uvědomí, někdo ne... Proč se na to vlastně ptáte?