jak mám postupovat?
matka
Můj 18-letý syn nosí ve školní tašce marihuanu asi tak na 3-5 cigaret. Už asi před dvěma lety jsem u něj něco našla, ale slíbil, že přestane. Chodí skoro každý týden na disko, kde se pije alkohol. Studuje střední školu a omlouvá si sám zameškané hodiny, bydlí na internátě, ale nepřijel domů i když měl lékařkou potvrzenou nemoc. Nechci, aby věděl, že mu prohlížím věci, nevím vůbec co mám dělat. Můžete mi, prosím, poradit nějaký postup? Je velice uzavřený a těžko se s ním komunikuje. Odpovídá jednoslovně je ke všemu lhostejný. Díky za nějakou radu.

Odpověděl: Monika Krejčová
Dobrý den! Problémy s dětmi nebývají nikdy příliš jednoduché a je dobře, že jste se na nás obrátila v nesnázi. Myslím, že Váš syn nemusí za každou cenu vědět, že jste mu prohlídla věci a našla marihuanu, ale myslím si také, že je ve vašich silách, aby jste si se synem společně sedla a pokusila se s ním pohovořit o tom, co se to vlastně děje a jaký z třeba jeho chování máte pocit. Chování, které popisujete rozhodně není úplně v pořádku a jemu samotnému to může postupně přerůst přes hlavu, aniž by sám chtěl, proto je teď důležité, udělat pár dalších kroků. Pokuste se mu sdělit, že o něj máte strach, že máte pocit, že se opakuje to, co jste zažili již před 2 lety. Děti mívají vždy řadu argumentů a bývá běžné, že o věcech týkajících se drog vědí více než jejich rodiče (i když si vybírají ty informace, které se jim hodí a jiné ignorují), proto bych Vám rozhodně doporučila, aby jste na tuto věc nezůstávala sama a aby jste vyhledala odbornou pomoc, kde Vám budou schopni říci, jak nejlépe postupovat. Rozsah problému Vašeho syna, se dá pouze tušit a můžeme nad ním společně jen spekulovat, proto je důležité, aby jste se pokusila s ním toto téma otevřít, třeba s pomocí nějaké odborníka. Nevím zda jste z Prahy či nikoli, ale pokud mi napíšete, kde bydlíte, ráda Vám doporučím nějaké zařízení, kde se budete moci informovat, poradit... o celé záležitosti mnohem podrobněji. Ten osobní kontakt bývá velmi prospěšný. Dám Vám telefon, kdyby jste si chtěla zavolat na naší poradenskou linku 283 872 186 (Kontaktní centrum SANANIM Praha). Přeji hodně štěstí, pevné nervy a kdyby jste cokoli potřebovala tak se ozvěte. Monika K.