Suboxone
Martin
Dobry den,
chtel jsem se zeptat, co delat. Vazne to nevim a online dotaz mi prijde jako snadny, presto prvni krok. Je mi 31 let. Ziju ve Zline, na substituci Suboxonem dochazim do Olomouce. Od Roku 2012, od druhaku na vysce. Za 9 let v substitucnim programu SE opravdu mnohe zmenilo. Uzkosti a deprese, ktere me hnaly k destruktivnimu zivotu, k brani opiatu a postupne I bzd, ktere me po chvili ulevy a pomoci srazily dolu, Ty jsou Ty tam. Citim SE posledni DVA, Tri roky fakt dobre. Posledni rok a pul mam dobrou praci, dobre placenou, ktera me bavi, mam zaliby, mam pratele.. ale jsem sam. Nejde mi navazovat vztahy. Resp.po jednom delsim vztahu a jeho rozpadu jsem jakoby "zatvrdl". Netouzim, na ani nepremyslim nad Tim, ze bych mohl MIT pritelkyni. Je to 5 let a tehdy me to stalo hodne bolesti. (Zavisly sobec). Ale pres to vsechno fajn, "lasku" nedokazu citit. Neverim, ze jsem natolik dospely abych vztah zvladl a podvedome jsem to v sobe udusil(ani sex nepotrebuju). Rikam si 9 let.. 12 mg suboxonu, 2 mg rivotrilu a Zoloft. Denne. To je davka stabilni X let stejna. Nestalo by za to uvazovat o zmene? Snizeni? Vysazeni? Ale jak, kdyz pul sveho zivota beru drogy. Neumim si predstavit byt Bez. Ten cil, to slovo abstinence, stale ho odspuvam hluboko do nevedomi. Zda se byti az "eschatologickym" cilem. Ja bych chtel. Byt Bez leku. Ale samotna predstava toho, cim bych zas musel projit nez bych nebral NIC a jeste SE citil skvele me dost desi a rozesmiva. Opravdu nevim, co mam delat. Ano, kdybych opravdu chtel, nemusim psat monologicke "dotazy" Vam. Ale mate zkusenost, vase poradna je top, procitam Jo dlouhe roky SEM tam.. ale odpoved na otazku, co delat, proste nemam. Jsem zavisly. Ty leky mi delaji "dobre". A presto jsem z nich otraveny. Furt dokola. Co 3 tydny do Olomouce rano. Uz 9 let. Musim rict, ze kourim I konopi. Toxikologicky je mi jeho pozitivitu v moci tolerovana. Ale mohl by to byt prvni krok. Prestat kourit travu. Mozna male krucky ukazou cestu?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Zdravím Vás, Martine,
děkujeme za Váš dotaz i ocenění naší práce, moc si toho vážíme. Píšete, že jste 9 let v substitučním programu pro závislost na opiátech, k tomu se potýkáte s úzkostmi a depresí. Je skvělé, že jste v léčbě našel stabilitu ve smyslu stabilní práce, která Vás i baví, máte další záliby a přátelé. Jste určitě na dobré cestě!
Zmiňujete svou nepohodu kolem partnerských vztahů. Tápete, zda je nutná do konce života medikace, kterou užíváte. Zároveň si nedokážete přestavit úplně abstinovat. Smyslem a cílem substituční léčby je právě stabilizace rizikového braní opiátů, tzn. abstinence od nelegálních opiátů a jiných látek. Můžete i nemusíte na ní být do konce života. Máme zkušenost s klienty, kteří mají kvalitní partnerské vztahy a rodiny i na substituční léčbě. Zda u Vás má smysl uvažovat o změně medikace? Určitě je dobré o tom, přemýšlet a konzultovat přímo s Vaším ošetřujícím lékařem, který Vás zná a léky Vám předepisuje. Jestliže se už dlouhodobě cítíte dobře, může být právě teď vhodná doba postupně a pomalinku snižovat medikaci, třeba alespoň benzodiazepiny. Benzodiazepiny přinášejí proti substituční léčbě mnoho zdravotních rizik. Lékař s Vámi určitě nastaví plán snižování. Uvidíte, zda Vám to bude sedět a jak Vám bude.
Nevím, zda docházíte pouze do psychiatrické péče či využíváte i jiné služby. Bylo by vhodné navázat spolupráci i s nějakou další adiktologickou službou, která poskytuje psychoterapeutickou podporu. Tam můžete právě konzultovat to, co Vám léky a drogy dávají, o co byste vlastně v životě přišel? Je něco zdravějšího, co by je ve Vašem životě mohlo nahradit? Co Vám v životě ještě chybí? Můžete se v klidu a bezpečně podívat na Vaše předchozí selhávající vztahy, zda vůbec teď nebo v budoucnu nějaký chcete. Obávám se, že toto řešit zde, je nad rámec naší poradny.
Určitě se nemáte čeho bát. Jak sám píšete, je potřeba vše po malých krůčkách a je fajn nebýt na ně sám.
Ve Zlíně se můžete obrátit např. zde:
https://podaneruce.cz/centra-sluzby/terapeuticke-centrum-ve-zlinskem-kraji/
Stačí vám to takto?
Kdybyste se potřeboval na cokoliv doptat, neváhejte znovu napsat.
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová