závislost na GBL
Honza
Dobrý den, přítelkyně si několik měsíců nonstop dávala GBL až se jí rozjela silná závislost, Rozhodli jsme se s tím přestat ale její absťáky jsou natolik silné že si nejsem jist zda to není trošku hazard se životem, byli jsme u psychologa který nám řekl že zde není jiná cesta než detox + odvykačka cca na 11 týdnů. zajímalo by mě jestli je nějaká možnost domácího detoxu. Už jsme byli na cestě na výše zmiňovaný detox ale tam nás vyprovodili že mají plno ''a přijďte za měsíc'' což je v tomto případě dost nereálné. Má se s tím přestat stylem že to prostě zabavím a protrpí si pár dní? nebo je lepší postupné snižování dávek? Děkuji Honza

Odpověděl: Amrit Sen
Milý Honzo,
zdravím Vás, díky za důvěru. Odpusťte, takhle to nefunguje a ani fungovat nemůže. Nelze kázat vodu a pít víno, rozumíme si. Bez ohledu na to, jak rozdílné dopady užívání drog mohou u dvou lidí být, pokud si jeden z nich opravdu přeje, aby ten druhý drogy neužíval, měl by si sám drogy odpustit, být druhému oporou a upřímnou inspirací. Zkráceně, pokud chci změnu, začínám vždy u sebe.
Chápu Vaše obavy a starost o partnerku, škoda jen, že nám nepíše ona, zprostředkované informace, o které možná ani nestojí, většinou nemají ideální potenciál. S minimem informací je velmi těžké takto na dálku radit, tím spíš, o jak závažné téma, nebo nakolik závažná témata může jít.
To neznamená, že nemáme krom výše zmíněného co doporučit. Je fajn, že jste navštívili psychologa, jehož návrhy se mohou jevit, jako sporné. Daleko užitečnější bude objednat se a zajít ke "kovaným" specialistům a situaci osobně probrat s pracovníky některého specializovaného zařízení, které poskytuje bezlatné poradenské služby uživatelům návykových látek, včetně anonymních.
Znamená to, že pokud přítelkyně projeví zájem, může zavolat a domluvit si termín naprosto nezávazné schůzky se specialistou, například pracovníkem/icí adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobné služby v dosahu.
Ještě k pobytovému detoxu, promiňte, ale vůbec nerozumím související části příběhu. Do zařízení s detoxifikační jednotkou, respektive oddělením, se nedá nastoupi jen tak "z voleje", ani po měsíční odmlce. Nástup má určité podmínky a postup, nebo chcete li "štábní kulturu", to znamená, že před nástupem je nutné podniknout kroky, které jsou k nástupu bezpodmínečně nutné.
Komunikovat se zařízením a vyřizovat nástup, musí sám zájemce, v tom je nezastupitelný, také "vození dospělého za ručičku", může velmi zkomplikovat, nebo úplně zazdít kýžený úspěch.
Detox, pokud jde o závislost, tedy nekontrolovatelné užívání, sám o sobě nic nevyřeší, poskytuje pročišťující odpočinek a prostor k částečné regeneraci těla a psychiky. Po detoxu, má li se člověk uzdravit, má vždy následovat intenzivní psychoterapie, podle potřeby ambulantní, stacionární, nebo pobytová, případně další léčebné aktivity, jako jsou například návštěvy mítinků svépomocných společenství.
Vám doporučuji, abyste kontaktoval specialisty obdobných služeb, poskytující poradenství rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek, domluvil si termín a po podrobnějším přiblížení příběhu a aktuální situace se seznámil s konkrétními možnostmi a kroky, jak můžete partnerce pomoci, co užitečného můžete pro ni, pro sebe i vztah podniknout, také jak se lze pokusit podpořit motivaci partnerky k pozitivním změnám a kontaktu s na slovo vzatými odborníky. V neposlední řadě Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bylíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sami, se dozvíte na našem webu, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat například do naší bezplatné specializované poradny:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud se napoprvé nedovoláte, zkoušejte to dál, pracovníci služby právě osobně konzultují s klienty a v nejbližší možné době zavolají zpět.
Kontaky pro partnerku:
Adiktologická ambulance SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Denní stacionář SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/denni-stacionar-dst.html
Kontaktní centrum SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/kontaktni-centrum-kc.html
Poradenská linka SANANIM: +420 602 666 415
(po - pá 13 - 17)
Stačí zatím takto?
Kdybyste měl Vy, nebo partnerka ještě nějaké otázky, ozvěte se, nejlépe každý za sebe. 🙂
Přeji oběma vše dobré, držím palce!
Amrit Sen