Nikotin
Michal
Dobrý den, chci se zeptat na škodlivost samotného nikotinu. Četl jsem, že užívání samotného nikotinu je srovnatelné s užíváním kofeinu a že rizika spojená s nikotinem se týkají hlavně kouření, nikoliv však tohoto alkaloidu jako takového. Je tohle tvrzení pravdivé? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den,
děkujeme vám za dotaz. Pojdme si nejdříve něco říct k oběma látkám. Nikotin i kofein jsou alkaloidy. Jejich účinek na lidskou psychiku  je však různý.
Nikotin působí přímo na nervovou soustavu, kterou relaxuje. Jde o jednu z nejvíce návykových látek - jak se můžete dočíst na Wikipedii. Nikotin je jed a jeho škodlivost spočívá hlavně ve vysoké návykovosti. Pokud budete kouřit obyčejné cigarety, bude vám škodit hlavně dehet a další látky, které se při kouření spalují. Pokud budete užívat čistý nikotin, ve formě inhalátorů nebo něčeho podobného tak nebudete do svého těla absorbovat dehet, ale budete pravděpodobně zvyšovat dávky nikotinu o kterém jsme si už řekli, že je v podstatě jed. Ve formě užívání čistého nikotinu se bohužel dávky zvyšují rychleji a abstinenční příznaky z vysazení jsou velmi nepříjemné.
Kofein působí na nervovou soustavu jinak, spíše ji povzbuzuje a aktivuje. Většina lidí je zvyklá na svou ranní kávu a u té zůstává celý život. U kofeinu není tak velké riziko zvyšování dávek, protože kofein se v těle vstředává jinak a ve vyšších dávkách může mít opačné - útlumové účinky. Abstinenční příznaky z vysazení kofeinu se projevují především bolestí hlavy a po několika dnech odezní.
Pokud vám tedy mohu odpovědět konkrétně, rozhodně bych účinky a nebezpečnost těchto látek nesrovnávala. Nikotin je mnohem návykovější a nebezpečnější než kofein.
Pokud budete ještě něco potřebovat bez obav se na nás obracejte.
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková