substitúcia
Zúfalec
Dobrý deň. Bol som užívateľ stimulačných drog metamfetamínov. Už rok abstinujem. Nemám problém s recidívou. Neustále však pociťujem únavu, stratu motivácie, lenivosť, stavy smútku a žiadne dobré výhliadky do budúcna. Obávam sa, že tieto zmeny sú trvalé. Preto by som potreboval radu čo by ma mohlo opäť stimulovať k životu. Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Smekám, že jste dokázal s drogami skoncovat a že se i přes popsané potíže držíte, máte můj respekt a obdiv.
Sitace a pocity, které popisujete, nejsou u bývalých uživatelů drog nijak vzácné, ještě častěji je prožívají lidé, kteří neprošli, nebo neprochází terapeutickým procesem a lze je charakterizovat, jako rizikové.
Ať už jste se z drog dostal jakkoli, je to dobrá zpráva. Ze zkušenosti za uzdravení ze závislosti nepovažujeme abstinenci, jako takovou, ta je však zásadním prostředkem k jeho dosažení. Za uzdravení považujeme stav stability, ve které se člověku daří žít spokojený život, v kvalitních vztazích s blízkými, okolím, světem i sebou samým. To však nepřijde samo od sebe, je třeba tomu pomoci a vynakládat poctivé průběžné úsilí k osobnostnímu růstu.
Spoustu kroků jste už podnikl, dobře, že píšete. Máte štěstí, že, jestli se nepletu, píšete ze Slovenska, protože tam velmi dobře fungují svépomocná společenství uzdravujících se a uzdravených závislých NA - Anonymních nakomanů, kde se díky setkání na mítincích, 12ti krokovému programu, vzájemné podpoře, sdílení zkušeností a ryzímu přátelství daří, podobně, jako mnoha generacím jejich členů po celém světě, uzdravovat, nacházet přátele, osobnostně i spirituálně růst, žít spokojený, šťastný život.
Doporučuji Vám podívat se na jejich web a zajít na některý z mítingů, věřím, že budete velmi příjemně překvapen. Kromě mítinků s fyzickou účastí, pokud by se žádný nekonal ve Vašem dosahu, se lze připojit i na online mítinky, jak slovenské, československé, nebo meznárodní:
Anonymní narkomani SK + svět
(NA - Narcotic Anonymous)
http://www.anonymninarkomani.sk/
http://navideomeeting.com/
https://na.org/
Další volbou je možnost využít služeb některého specializovaného zařízení, které poskytuje podporu, pomoc a další bezplatné odborné služby bývalým uživatelům návykových látek. Kontakty můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat například zde:
Drogový informačný portál, liečba závislostí Slovensko:
http://www.infodrogy.sk/
http://www.drogy.org/
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
OZ Odyseus:
https://www.ozodyseus.sk/
Združenie Storm:
http://www.zdruzeniestorm.sk/
Partnerské siete:
Informácie o platforme mimovládnych organizácií k danej problematike nájdete tu:
http://www.infodrogy.sk/ActiveWeb/c/6687/platforma_mimovladnych_organizacii.html
Není na co čekat, doporučuji konat.
Budeme moc rádi, když se někdy ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla aspoň některá doporučení užitečná. Jsme v dlouhodobém kontaktu s mnoha lidmi, jejichž příběhy se podobaly Vašemu, kterým se podařilo a daří žít šťastně, skvělá zpráva je, že jich stále přibývá.
Přeji kuráž, hodně štěstí, držím palce!
Amrit Sen