dcera narkomanka
sxxxxxxx
Dcera již 20 let ve značné miře fetují - všechny možné opiáty. Nyní je již v takovém fyz a psych stavu, že již není schopna o sobe rozumné uvažovat Nechává se Surové mlátit, zneužívat aj, vždy v takovém stavu, kdy už není obrany schopna. Léčit se nechce, nedokáže už o ničem rozhodovat . Lze nařídit ústavní léčbu soudem? Dékuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a za snahu Vaší dceři pomoci!
Situace, kterou popisujete, není bohužel vůbec jednoduchá a obzvlášť pro Vás musí být velice tíživá.  Pokud člověk sám nemá motivaci ke změně, těžko ho bohužel někdo k léčbě přesvědčí. Napadá mne možnost navázat Vaši dceru alespoň na nízkoprahové služby jako jsou terénní služby nebo kontaktní centra, ve kterých si může o své situaci popovídat a najde zde bezpečné místo, kde ji vyslechnou a mohou pomoci, bez tlaku na nástup do léčby, který by jí mohl odradit. Můžete ji nabídnout doprovod, služby těchto zařízení jsou zcela zdarma a lze je využívat anonymně. Nejbližší terénní služby a kontaktní centra naleznete zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Co se týká soudně nařízené léčby, tu lze soudně nařídit pouze v případě, kdy by bylo zjištěno, že Vaše dcera páchala trestnou činnost s užíváním drog související. Soud by pak mohl nařídit tzn. ochrannou léčbu. Dále existuje možnost nedobrovolné hospitalizace v psychiatrické léčebně, a to v akutních případech, kdy je závislý nebezpečný a ohrožuje sebe nebo své okolí. Když však nedá, po odeznění akutních příznaků, souhlas k hospitalizaci, bývá propuštěn - pokud nebylo zahájeno řízení o jeho dalším držení v nedobrovolné léčbě (což se příliš nestává).
Napadá mě, zda by Vám nepomohlo si o situaci Vaší dcery s někým, kdo se orientuje v problematice závislostí, popovídat osobně. Existují služby, které se věnují právě pomoci blízkých osob se závislostí. Můžete otevřeně mluvit o svých obavách, ulevit si, nebýt na situaci sama.
Můžete se obrátit například sem:
Poradna pro rodiče, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Moc Vám držím palce a za Drogovou poradnu zdravím,
Andula Novotná