Droga v pití
N
S partou kamarádů jsme byli tento víkend na jedné větší akci a postupně se rozpojili a někteří se chytli nových skupinek. Jedna kamarádka zůstala docela střízlivá s nějakou skupinou co vypadala v pohodě a popíjela colu s rumem, kterou pili v té partě všichni. Pak jí ale prý někdo dal nějaký redbull po kterém se jí udělalo velmi špatně. Na naše ubytování přišla asi ve 3 ráno úplně zmatená. Nevěděla kde je a co dělá, ale usla. Poté se probudila a začala být extrémně hyperaktivní. Neustále to s ní házelo a začala hodinu a půl v kuse mluvit a opakovat ten stejný příběh (neuvědomovala si, že už ho řekla). Byla zkrátka zcela nekontrolovatelná a roztěkaná. Ráno jí prý bylo velmi špatně a měla silné bolesti hlavy. Všichni se domníváme, že ji někdo přihodil něco do pití (ta parta ji zároveň pobádala, aby tu noc přespala u nich). Byli byste schopni podle těchto příznaků teorii potvrdit a přiblížit co to mohlo být za látku? Děkuji moc

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, N,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru!
Bohužel, s jistotou Vám potvrdit Vaše podezření takhle na dálku nemůžeme. Mohlo sehrát roli několik faktorů. Kamarádce mohlo  nesednout množství a kombinace alkoholu, například ve spojení s momentálním fyzickým a psychickým rozpoložením. Velmi nebezpečné je také kombinování energetických drinků s alkoholem - Redbull sníží pocit opilosti a člověk je pak schopný vypít větší množství alkoholu, než na které je jeho tělo zvyklé reagovat. Mohou se pak objevit pocity zmatenosti, ztráta sebekontroly apod.
Ale také se Vaše kamarádka mohla stát obětí protiprávního jednání, jak píšete.
V případě podezření, že se člověk stal obětí a byla mu bez jeho vědomí podána návyková látka, doporučuji zakoupit v lékárně orientační test, který je schopen přítomnost drog v těle (existují multi testy na několik druhů drog). Bohužel u Vaší kamarádky je již pravděpodobně na provedení takového testu pozdě, jelikož se návykové látky, při takto jednorázovém požití, dají z moči detekovat pouze v řádu několika málo dnů.
Pokud by se kamarádka necítila i nadále dobře, doporučovala bych vyhledat lékaře, který by mohl vyloučit i jiné možné příčiny jejích obtíží.
Buďte na sebe prosím opatrní.
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná