Závislost
Karrie
Dobrý den, zjistila jsem, že přítel bere pervitin. Nejdříve to zapíral, ale nakonec se priznal. Zhruba před třemi týdny jsme se dohodli, že mi to dá zkusit a bude to moje první a jeho poslední dávka. Tak jsme si tedy dali společně jeden víkend. Dojezdy jsem měla v pohodě ( jen bolest hlavy). Jenže nadešel další víkend a dali jsme si znova, protože měl zrovna u sebe dávku, kterou chtěl prodat. Další víkend se to opakovalo zas... Všechno kvůli lepšímu a delšímu sexu... Jeden z důvodu proč jsem to chtěla zkusit bylo, že jsem si byla téměř jistá, že si nevytvořim závislost vzhledem k tomu, že mi nechutná třeba ani alkohol nebo marihuana. Jenže tu poslední dávku jsem navrhla já... Tak se bojím že už jsem si nějak podvědomě vytvořila závislost jen kvůli tomu sexu, protože jsme spolu s přítelem hodně dlouho a sex už je takový nezajímavý... Myslíte, že je to možné?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Karrie,
díky za dotaz a za Vaši otevřenost!
Při čtení Vašeho dotazu mne napadalo, že Vaše situace není právě jednoduchá.
Zjistila jste, že Váš dlouholetý přítel užívá pervitin, k čemuž se Vám po nějaké době zapírání přiznal. Dle toho, co se dělo dál, to na mne nepůsobí úplně tak, že by nyní rád s užíváním přestal. Nabídnul Vám pervitin, i když jako jeho uživatel musí znát rizika s ním spojená, měl u sebe dávku i v další dny, dle Vašich slov pervitin i prodává....
Jedním z rizik pervitinu je například poměrně rychlá možnost vzniku psychické závislosti. To znamená, že tělo se bez pervitinu obejde bez větších problémů, ale některé činnosti, mezi které velmi často patří právě sex, už nemají bez pervitinu "tu správnou šťávu" .Tedy alespoň ze začátku. S rozvojem závislosti pak dochází vlastně k tomu, že veškerá činnost je bez pervitinu náročná, nezajímavá, nudná a člověk spadne do spirály užívání, ze které se už dost náročně vrací zpět. A pervitin už jen devastuje tělo i duši.
Proto bych Vám moc doporučovala pokusit se užívání zastavit co nejdřív. Pokuste se s partnerem otevřeně promluvit o tom, jak situaci vnímáte, že máte z možného rozvoje závislosti strach. Pokud je rozhodnutý se svým užíváním něco dělat, doporučte mu, ať se obrátí na odborné služby, kde by mu odborníci mohli pomoci (například Kontaktní centrum, Adiktologická ambulance). Pokud pomoc odmítne a bude dál chtít užívat, asi s ním v tuto chvíli nepohnete. Myslete ale hlavně na sebe!
Myslím, že pro Vás může být celá situace v mnoha ohledech náročná (přítel uživatel, co dál, sex bez pervitinu, strach ze závislosti......) a mohlo by být úlevné si o ní s někým otevřeně promluvit. Zkuste se obrátit na nejbližší adiktologickou ambulanci. Odborníci, kteří v nich pracují, Vás vyslechnou a pomohou hledat nejlepší východiska.
Nejbližší Kontaktní centra i Adiktologické ambulance naleznete v Mapě pomoci zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Nebo nám napište nejbližší větší město a my se Vám pokusíme vhodnou službu vyhledat.
Pokud by Vás napadaly ještě nějaké otázky, neváhejte nám znovu napsat.
Za Drogovou poradnu drží palce a zdraví, Andula Novotná