Jde pomoct sobě i druhému najednou?
Marmeláda
Dobrý den, stručně - celý život mě doprovází drogy a závislosti jako takové. Je mi 25 let, přibližně od patnácti let kouřím trávu, někdy si dám halucinogeny, antidepresiva a jiné látky. od sedmnácti do dvaceti let jsem užívala pervitin. Měla jsem období, kdy jsem ho užívala několikrát týdně a pak vždy na pár měsíců pauza. Nakonec jsem s ním sekla. Asi dva a půl roku zpět se mi začal život sypat a já jsem začala sypat intenzivně (po většinu tohoto období denně) kokain. Měla jsem s ním obří problém (stále mám), který chvílemi gradoval a pak se mi vše na poslední chvíli podařilo zachránit. V posledních měsících to došlo do vrcholné fáze, ve které jsem se pokusila několikrát zabít. Před cca čtyřmi měsíci jsem si opět po letech dala pervitin a kokain postupně vyřadila. Měla jsem pocit, že mi pervitin tahá z deprese, dodává odvahu a nějak mne pomůže přenést se přes závislost na koksu. Nejdříve mi stačil jednou za tři týdny, pak za týden a v tuto chvíli ho konzumuji skoro denně, učila jsem se na něm na zkoušky i na něm chodím do práce. Vím, že to není řešení a nyní se k tomu odehrála událost, která mě donutila se závislostmi definitivně skončit. Můj táta má recidivu v závislosti na hazardu, prohrál větší část z posledních financí rodiny. Z určitých důvodu to nemohu říct dalším příbuzným. Potřebuji najít řešení, jak pomoci sobě a následně i otci. Je možné v mém případě zvládnout závislost bez hospitalizace? A mám dál moji závislost tajit? Pomohlo by otci vědět, co se mi děje, nebo by ho to jen poškodilo? Dá se docházet na nějaké sezení zcela anonymne (kde mi případně i poradí, jak jednat v pomocí tátovi)? Jak byste postupoval v mé situaci? Vím, že je to hodně chaotických informací i dotazů, ale jsem v absolutní beznaději, k tomu nemám čistou mysl a střízlivy pohled na věc, zkrátka potřebuji názor někoho dalšího. Mockrát děkuji!

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
pokud jste se, díky události, která se stala, rozhodla se závislostí skončit, jste na začátku cesty ke změně svého dosavadního života. Blahopřeji.
Můžete se svou závislostí začít pracovat v Adiktologické ambulanci, pokud nebudete zvládat abstinenci, obávám se, že hospitalizace bude nutná. Nebo můžete zkusit Anonymní narkomany, kde je možné sdílet své problémy.
Anonymně, pokud nechcete sdělovat své iniciály lze po dohodě v Adiktologické ambulanci, na sezeních Anonymních narkomanů lze určitě.
Co by se stalo, kdybyste s otcem hovořila o svých problémech se závislostí? O tom, že je chcete řešit? Můžete se ho doptat na to, jak by Vám poradil, co si o tom myslí. Tajení je většinou předzvěstí průšvihu, když se to provalí z jiné strany.
Když se začnete zabývat svými problémy, tím ukážete otci, že to jde. To je důležité pro motivaci ke změně. Nevím, zda Váš otec docházel do nějaké léčby, pokud ano, ať osloví toto zařízení.
Pokud ne, doporučuji opět Adiktologickou ambulanci pro otce, nebo pro vás poradnu pro rodiče a blízké, kde by Vám mohli pomoci s nasměrováním a motivací otce k léčbě.
Posílám Vám odkaz na www.drogy-info.cz, kde si v rubrice Mapa pomoci podle místa bydliště vyhledejte pomoc.
Pokud jste z Prahy a blízkého okolí, můžete se objednat do Poradny pro rodiče a blízké SANANIM, tel 284 824 234 nebo 739 268 527.