Problémy po užití marihuany
SnowJon
Som pomerne dosť senzitívny človek a už pomerne dlhú dobu (okolo 1 roku) mám skôr negatívnu náladu a mierne bolesti hlavy, na ktoré však mám vyskúšané páky. Mám 18 rokov, pred dvoma týždňami som prvý krát skúsil marihuanu. Dal som si jej príliš veľa na prvýkrát a počas "tripu" som mal úzkostné stavy a strach ktorý bol naviazaný na jednu osobu ktorá bola so mnou v miestnosti počas tohto tripu. Asi tak deň (dva dni) po zážitku som bol vystresovaný, podozrievavý vzhľadom na túto konkrétnu osobu a nemohol som spať. Po dvoch dňoch sa všetko vrátilo do normálu, teda som si to aspoň myslel. Po dvoch týždňoch od užitia som bol znova so spomínanou osobou a rozprávanie a pozeranie na ňu mi z ničoho nič spôsobilo nekontrolovateľný úzkostný záchvat a miernu halucináciu akú som zažíval pri tripe(toho sa najviac obávam. Mohlo by ísť o schizofréniu?). Na pár sekúnd som zažil rovnaký strach ako počas "tripu" a od vtedy mám sa dosť bojím o moje duševné zdravie. V deň kedy sa strach s môjho "tripu" zopakoval, som s napätím sledoval všetkých ľudí v mojom okolí a mal som nadmerný stres z každej sociálnej interakcie. Dnešnú noc, (deň po panickom záchvate) som prebdel a mám dosť veľký strach či celá táto skúsenosť nebude mať trvalé následky. Stres so sociálnej interakcie pomaly mizne ale najviac sa bojím že sa takýto záchvat ešte niekedy zopakuje. Ak máte s niečím podobným skúsenosti veľmi by mi pomohli nejaké rady. Mám po tomto zážitku vyhľadať odbornú pomoc? Mám sa aj naďalej pokúšať stýkať s osobou na ktorú sa mi fixuje tento zlý "trip"? Môže jedno užitie psychotropnej látky vyvolať schizofréniu? (v rodine ju nemáme)
Ps: Viem že existuje množstvo výživových doplnkov podporujúcich predchádzanie úzkostným stavom (Ashwagandha a pod.) Odporučili by ste niektoré z nich ich alebo je to väčšinou iba placebo? s ktorým máte najlepšie skúsenosti?
Ďakujem za pomoc.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, SnowJohn,
předně díky za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Netuším, jak moc a hlavně jak a s kým konzultuje řešení svých negativních nálad a bolestí hlavy. Pokud se v tomto kruhu objevuje odborník, ideálně lékař, psychiatr, pak bych se rozhodně přimlouvala za to, abyste se na něho obrátil s žádostí, aby vás vyslechl, případně vám poradil, co dál. Zažít za střízliva stejný stav, nebo velmi podobný stav tomu, který jste zažil pod vlivem, se označuje flashback. To je samo o sobě dost nepříjemné, protože chvíli vůbec nevíte co se děje. Vám se navíc vrací badtrip, to je špatná zážitek, což je ještě nepříjemnější. Stavy se mají nezřídka tendenci vracet, obzlášť u lidí citlivých a vnímavých.
Bohužel na Slovensku nemám moc osobních kontaktů a doporučení na kolegy je tedy pomálu. Pokusila jsem se zapátrat a našla jsem několik míst, kam byste se mohl zkusit obrátit - nejprve telefonicky, trochu svou situaci popsat a uvidíte, co vám doporučí.
V Martině by bylo možné podle odbornosti zkusit kontaktovat dvě zařízení:
Psychiatrická a protidrogová ambulancia Martin
Adresa:
Mudroňova 16, Poliklinika III., 3. poschodie , Martin , 036 01
Telefón:
043 / 400 73 43
a nebo
Psychiatrická ambulancia + ambulancia DZ Martin
Adresa:
Robotnícka 30 , Martin , 036 01
Telefón:
043 / 422 4187
V obou případech bych na vašem místě poprosila, zda by bylo možné krátce mluvit přímo s lékařem (možná vám poradí, co dělat, aby se nic nezhoršilo, aspoň do doby, než dostanete termín), případně se objednejte a teprve pak mluvte o všem, co se vám děje a jak se cítíte (včetně zážitku po užití marihuany). Objednání doporučuji neodkládat, často bývají dlouhé čekací doby a čím dříve se objednáte, tím lépe. Koneckonců - termín můžete zrušit vždycky, ale dostat ho rychle často nejde.
A poslední kontakt by byl konkrétně na jednoho sympatického pana doktora s otevřenou myslí, psychiatra, akupunkturistu a hypoterapeuta, bohužel funguje až v Hronovcích, kontakt do ambulance přikládám:
Hollý, Karol, MUDr. +421 36 7577200 karol.holly@pnh.sk, Psychiatrická nemocnice Hronovce
Obecně v podobných situacích pomáhá o tom, co vnímáte a co se s vámi děje, mluvit, být s lidmi, kterým věříte a se kterými se cítíte dobře a bezpečně, popíjet meduňkový čaj. Samozřejmostí je vyhýbat se návykovým látkám, tedy i marihuaně.
Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí.
S přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.