nákaza
Dany
Dobrý den, dnes jsem byla na manikůře. Paní si o pilník poranila prst, a na stůl kaply malé kapičky krve. Stůl hned vydezinfikovala a nasadila rukavici. Poté nanášela na nehty gel a při dalším pilování jsem si všimla, že i na pilniku jsou 3 mini kapicky krve. Pilník nedezinfikovala. Hned ho vyměnila, ale při pilování mi trochu strhla kůži na malíčku. Krev mi úplně netekla, ale místo pálilo. Mám mít strach? Mohla bych se tímto způsobem nakazit?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Dany,
děkujeme za dotaz a důvěru. Z dotazu mi není jasné, zda se ptáte konkrétně krví přenosné infekce. Jestli jsem správně z Vašeho popisu situace pochopila, paní se poranila a ihned poté dezinfikovala stůl, použila ochranné pomůcky, následně nanášela gel a až poté začala opět pilovat a došlo k drobnému poranění u Vás. Na Vašem místě bych zůstala klidná. Riziko se zdá být téměř nulové.
Konkrétně vir HIV není moc odolný. Mimo organismus přežívá velmi špatně a krátkodobě, odhaduje se asi 60 sekund. Aby virus mohl organismus infikovat, musí do něj proniknout a přijít do styku s krví jedince, tedy tou Vaší. U viru hepatitid je tomu podobně. Tak jak jste celý proces situace a časový úsek, popsala, bych mohla teoreticky tvrdit, že viry nepřežily. K tomu ještě množství krve bylo opravdu minimální.
Pokud byste přeci jen chtěla mít pro sebe klid, doporučuji Vám zajít cca za 2-3 měsíce na testy. Testy provádějí běžně lékaři se specializací na infekční nemoci, dermatovenerologové, hepatologové a další. Také je možnost nechat si udělat anonymní a bezplatné testy v některém z kontaktních center pro uživatele nelegálních drog nebo AIDS center. Klidně napište, odkud jste a zašlu Vám kontakty na místa ve vašem okolí, kam můžete na testy zajít.
Pokud byste se chtěla na cokoliv doptat či dovysvětlit, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám zdraví a klid.
S pozdravem za drogovou poradnu,
Nikol Spůrová