máma alkoholička?
Kristýna
Dobrý den.
Před pár měsíci umřel můj bratr. Máma na tom byla zdravotně špatně (už před jeho úmrtím) a cca během týdne byla hospitalizována na interním oddělení. Měla jsem podezření, že zdrojem potíží by mohlo být i nadměrné pití alkoholu. Jestli správně chápu výstupy z hospitalizce, tak na jednoznačnou příčinu nepřišli ani v nemocnici. O mámu jsem se po propuštění z nemocnice nějaký čas každý den starala. Přede mnou nikdy alkohol nepila, ale poznala jsem, když měla kocovinu. Praktický lékař mě upozornil na zvýšené jaterní testy poukazující na dlouhodobou nadměrnou konzumaci alkoholu. Mámě jsem to řekla. Následující cca 3 týdny bych řekla, že jsem žádné projevy pití alkoholu nezpozorovala, nicméně výsledky jaterních testů se zhoršily. Interní lékař řeší městnání žluči, což zhoršuje jaterní testy podobně jako alkoholismus. V mámině rodině alkoholická historie je, teď se o ní dozvídám víc. Máma mojí mámy na sklonku života pila půl litru rumu denně. Máma pití alkoholu popírá, popřípadě uvádí menší množství než ve skutečnosti vypila. Teď o víkendu jsem ji navštívila, byla pod vlivem (před polednem) a chovala se ke mně hnusně. Sourozence nemám a táta je na tom se vztahem k alkoholu asi podobně. S rodiči nebydlím. Nechci přebírat zodpovědnost za něco, co stejně nemůžu vyřešit. Nicméně bych se ráda dozvěděla, co v mých silách je, popřípadě jak se chovat, abych celou situaci ještě nezhoršovala. Můžete mi, prosím, poradit na koho se obrátit, kdo by mě mohl tou situací tak nějak provázet. Já vlastně ani nevím, jestli máma je alkoholik.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kristýno,
rozumím tomu, že jste v komplikované situaci.
Vidíte problém, mamka o něm však nehodlá mluvit a mlží. Mamka doma nemá podporu, jestli jsem to pochopila, pije i táta. Sama s rodiči nebydlíte a uvědomujete si, že nemůžete přebírat odpovědnost.
Bezmocná ale určitě nejste. Vždycky můžete popisovat, co vidíte, mluvit o tom, jak se cítíte, nabízet pomoc. Nicméně příjemná role to není. Upozornění na problém, který si dotyčný nechce přiznat, nezřídka vyvolá ochladnutí vztahů, nebo naopak zlobu. Takžen určitě je na místě myslet v prvé řadě na sebe, mít podporu, sama zmiňujete nějakého průvodce.
V tomhle směru bych vám doporučila poradnu pro blízké uživatelů drog, alkoholiků. V každm kraji najdete organizaci, která se problematice věnuje. U vás netuším, odkud jste. Pokud by pro vás byla dobře dostupná Praha, nabídla bych vám kontakt na naši Poradnu pro rodiče, nebo odkaz na organizaci Anima.
Když napíšete, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty, případně hledejte zde (hledejte AT ambulance nebo ambulantní program).
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.