heroin
Lachtan
je me 43 let a rozhodne si myslim ze nepatrim mezi prilezitostne uzivatele narkotik. Za posledni rok sem myslim nasel tak 10 dni kdy sem nekouril braun, injekce u ziju tak jednou mesicne. Tak jednou tydne si zakourim crack. Z toho vypliva ze jsem krome toho ze me tece z nosu mam zacpu a psikam nezazil abstak. Muj dotaz se smeruje tak jaky dusledek na moje zdravy ma tento zpusob zivota a co me ceka az se jednoho dne rozhodnu stim prestat. Zatim me to nejak neomezuje, ale mam takovej dojem ze uz je toho az dost. Moje spotreba se pohybuje zhruba kole 1g denne. Takze co stim.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Zdravím Vás, Lachtane,
je fajn, že přemýšlíte, co s Vámi bude za pár dní či let při způsobu užívání, který jste popsal ve Vašem dotazu. Komplikací může být velká hromada a vše vyjmenovat by bylo nad rámec možností této poradny. Pokusím se alespoň o ty nejzákladnější. Obecně dlouhodobé užívání návykových látek přispívá ke vzniku závislosti psychické a somatické. S rozvojem tělesné závislosti vzrůstá i tolerance k účinkům. U opiátů je typický odvykací stav doprovázen tělesnými projevy přirovnatelné k těžší chřipce - pocení, tělesné bolesti, průjem, neklid. Sám již popisujete, že Vám také teče z nosu, máte zácpu a kýcháte. V závažnějších případech to může vést k až k dehydrataci, zvýšení tělesné teploty, úporné nespavosti, třesům, poruchám řeči a nechutenství, projeví se to na vašem krevním tlaku. Pro průběh odvykacího stavu je důležitá dávka a četnost užívání. Velkým rizikem je také předávkování opiáty, kdy může dojít k zástavě dechu a dalších životních funkcí. V případě, že aplikujete injekčně, zvyšujete riziko infekčních komplikací.
Co se týče užívání cracku, kromě vyčerpání organismu, přetížení krevního systému hrozí riziko selhání srdce. Užívání cracku nese riziko vzniku úzkostného prožívání a strachů, pocity pronásledování a rozvoji toxické psychózy.
Užívání drog může přinést mnoho dalších důsledků a to nejen na Vaše zdraví, ale také v sociální oblasti např. ztráta zaměstnání a přátel, finanční zadlužení a mnoho dalších.
Uvažujete-li nad změnou ve svém životě a v oblasti užívání drog. Určitě není od věci se nezávazně objednat do některé z adiktologických ambulancí nebo kontaktního centra a tam se více informovat, doptat na to, co Vás zajímá, zmapovat Vaše postoje a motivaci. Poté se můžete rozhodnout, na jakou cestu se vydáte. Tím nic nezkazíte. Tyto služby lze využít i anonymně.
Odpovídám Vám na to, co Vás zajímá? Kdyžtak ještě napište, případně i odkud jste a pošlu Vám kontakt, kam můžete zajít.
S pozdravem a přeji hodně štěstí.
Nikol Spůrová