Závislost na jehlach
Jasmin
Dobrý den. Beru 18let buprenorfin. Teď po roční úplně abstinenční jsem zzas v substituční léčbě suboxonem. A už neberu k tomu nic jiného. Ani alkohol. Mám jiný problém. Nemohu se zbavit zavislosti na jehle. S mojí závislosti se pojí i sebeposkozovaní.Nemohu se nikomu osobně svěřit protože mám strach. Existuje nějaká práce svepomocna nebo s terapeutem kde bych se mohla pomalu zabavit mluvení o tom, nebo mám jít na detox a tam se naučit cucat. Prosím máte nějakou radu.
Mám jisté důvody proč to neřeším v substitučnim centru.
Je to výmluva že mi to nejde a jsem jenom rozmazlena že potřebuji IV nebo to můžeme být ttak těžké jak se mi to zdá. Jsem berana. Chtěla bych cucat dvojku denně a mnela bych klid. Obccas to i tak udělám ale vydržím tak den dva a pak zas sáhnu po jehle.predem Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a Vaši důvěru. Univerzální rada na Vaši otázku bohužel neexistuje. Je skvělé, že další látky neužíváte a chcete něco dělat i se závislostí na jehle.
Věřím, že máte své důvody, proč o tom nehovoříte v substitučním centru. Nicméně by bylo fajn, kdybyste o tom v substitučním centru promluvila. Není se čeho bát, je to léčba se vším všudy. Je potřeba s Vaším lékařem pořádně probrat, jak budete cucat, kdy a kolik toho vlastně cucat máte. Zkrátka se naučit cucat tak, abyste byla v dobrém stavu, neměla chutě a potřebu dávat si něco dalšího nebo injekčně. Některá substituční centra cucání s klienty trénují, tedy poskytují denní výdej s užitím Suboxonu v zařízení a s sebou si tedy žádné tablety neodnášejí. Nezapomeňte, že injekční aplikací Suboxonu účinek bupronorfinu výrazně snižujete. Buprenorfin při i.v. aplikaci díky Naloxonu nezvládne dostatečně obsadit opiátové receptory na potřebnou dobu, proto aplikujete mnohem častěji než byste po vycucání potřebovala. Je to tak trochu, jako byste tablety vyhazovala do koše.
Úspěšná substituční léčba není jenom o změně typu aplikace. Kromě tabletky samotné je důležitá také tzv. psychosociální složka celé léčby. Součástí dobré substituční léčby je i individuální poradenství. Tam můžete probírat Váš vztah k jehle a hledat cesty pro změny rituálů spojených s injekční aplikací a sebepoškozováním, hovořit o vztahu k sobě a zaměřit se na zdravou sebepéči.
Pokud je opravdu obtížné o tom hovořit s Vaším lékařem v substituci, je možné se obrátit např. na některou z adiktologických ambulancí nebo kontaktního centra, kde krom výměny poskytují i poradenství. Jestli potřebujete napište, odkud jste a vyhledáme Vám kontakty ve Vašem okolí.
Stačí Vám to zatím takto?
S pozdravem a přeji úspěch na cestě od jehly,
Nikol