Ambulantní léčba
Dexter
Dobrý den, deset let jsem závislý na pervitinu, mám za sebou jedno ústavní léčení, které jsem sice dodržel celé tři měsíce, ale k perníku jsem se opět vrátil. Trpím bludy, už téměř rok slyším hlasy v hlavě. Cítím opravdovou potřebu přestat, ale pobytová léčba pro mě uplně není. Rozhlížím se po možnostech ambulantní léčby.. je možné dostat při ambulantní formě neschopenku pro zaměstnavatele? Nejsem schopný se plně soustředit na práci, nechtěl bych o ni ale zároven přijít. Alespon v začátku, cítím opravdu neschopnost chodit do práce a vykonávat ji na 100 procent,taky se ale nechci nikam opět zavírat a měnit radikálně prostředí. Vyhovovalo by mi pravidelně někam denně docházet a zároven být doma, ve svém přirozeném prostředí, abych si mohl stoprocentně srovnat psychiku. Moje hlava je můj největší problém, nejsem kvuli tomu schopen fungovat tak jak jsem byl zvyklý. Má závislost má sice pár bezvýznamných pravidel, které striktně dodržuji, držím se díky nim trochu zkrátka, ale to je tak vše. Nikdy jsem neužil intravenózně, pouze nazálně, začínal jsem v 17 jako rekreační uživatel na party, později kvuli sexu, ted už jen kvuli touze být pod vlivem. Prosím napiste mi alespoň v kostce, jaké jsou možnosti. 9 let bylo vše v pořádku, nikdo nic nepoznal, normálně jsem s tím fungoval a žil, před rokem se ale ze dne na den vše změnilo a je to spíše temné, než barevné jako předtím.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Dextere,
děkujeme za Váš dotaz. Pravidla, která jste si v užívání stanovil jsou fajn a zdá se, že pomohla zamezit ještě rizikovějšímu užívání, ale Vaše přemýšlení o možnostech léčby je určitě krok dobrým směrem!
Píšete, že byste raději volil možnost ambulantní léčby, než léčby pobytové. U ambulantní formy léčby je potřeba dobře zvážit, zda je prostředí, ve kterém žijete, dostatečně bezpečné - to, znamená, že se nepohybujete v prostředí dalších uživatelů, nebydlíte s někým, kdo drogy, včetně alkoholu, užívá. V opačném případě by byla ambulantní forma léčby až příliš náročná, s malou vidinou na její úspěšné dokončení. Často je podmínka bezpečného bydlení také jednou ze vstupních podmínek ambulantních léčebných programů.
Pracovní neschopnost v případě ambulatní léčby je možná. Postup záleží na konkrétním zařízení, ve kterém byste léčbu absolvoval. Někdy bývá součástí týmu lékař  - psychiatr, který Vám může neschopenku vystavit. Toto je potřeba řešit s konkrétním zařízením, určitě Vám rádi poradí!
Pokud jste z Prahy (nebo pro Vás není problém každý den dojíždět), doporučila bych Vám obrátit se na Denní stacionář SANANIM. Poskytují skupinový ambulantní program, který by Vám mohl vyhovovat.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/denni-stacionar-dst.html
Pokud jste z jiného Kraje, odkázala bych Vás na https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
Adiktologické ambulance jsou dobrým výchozím bodem, ve kterém Vám mohou nabídnout léčebný program nebo Vás odkázat na jinou službu.
Kdybyste potřeboval v pátrání po vhodné léčbě ještě pomoci, neváhejte se na nás znovu obrátit!
Držím palce! Andula Novotná