Kratom, lysohlávky
Cleare
Dobrý večer, je pravidelné užívání kratomu nebezpečné po fyzické stránce? Má to špatný vliv na ledviny či játra? Často jsem četla že to blahodárný vliv na imunitu, bolest, závislosti, úzkosti, tlak apod... Ale na jedné stránce jsem četla, že může být škodlivý na játra a ledviny. Jestli je to pravda:je víc škodlivý kratom nebo alkohol?
Také bych se chtěla zeptat i na tu samou otázku co se týče lysohlávek zda jsou při pravidelném užívání škodlivé na játra či ledviny a zda jsou škodlivé více nebo méně než alkohol?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Cleare a díky za Váš dotaz!
V případě kratomu se jedná o rostlinnou drogu a stejně jako u ostatních drog, hrozí i u jeho užívání jistá zdravotní rizika. Konkrétní obtíže záleží na velikosti užité dávky. Při dávce 1 - 5g má kratom stimulační účinek, podobný kokainu. Zdravotní potíže se mohou objevit ve formě tachykardie, nechutenství, nevolností, při dlouhodobém užívání psychózami, anorexií atd. Nebezpečné je také současné užívání dalších látek se stimulačním účinkem - jako např. kávy, kokainu apod. Účinek by se mohl znásobit, mohlo by dojít k předávkování a vážnému ohrožení zdraví.V případě dávek vyšších než 5g, má kratom naopak účinek sedativní, podobný opiátům.V tom případě se velmi nedoporučuje kombinovat kratom s alkoholem. Stejně tak je nutné vyhnout se přírodním i syntetickým opiátům. Při vyšších dávkách kratomu, může docházet k výraznému poklesu tlaku, zácpě, zmatenosti.
Při dlouhodobého užívání byly prokázány tyto negativní dopady na zdraví: nespavost, zhoršená koncentrace a také poškození jater. Porovnání s alkoholem Vám bohužel neřeknu, záleží také na užívaném množství a jeho pravidelnosti. Stejně jako u ostatních drog, byla u kratomu zjištěná možnost vzniku závislosti.
Obecně se dá říci, že kratom ještě nebyl zcela vědecky popsán a prozkoumán, i když jsou jeho účinky v Asii známy po staletí. Není tedy úplně jasné, zda pozitivní vlastnosti této rostliny převažují nad možnými negativními dopady.
Co se týká lysohlávek, samotný psilocybin by neměl být pro tělo významně toxický, problém je v dalších látkách, které houby obsahují a u kterých není zcela jasné, jak moc jsou pro tělo zátěží. Více informací naleznete i na našem webu: http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/psilocybin.html
Snad Vám tato odpověď bude stačit.
Zdraví Vás Andula Novotná