Abstinencni priznaky po roce
Sisi
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. V červnu jsem po deseti letech užívání že dne na den přestala s pervitinem. V listopadu s marihuanou a teď v únoru i s cigaretami. Od ledna chodím do práce. Vše bylo v pořádku, teď mě v noci začíná prepadat nespavost se stavy téměř hranicicimi s šílenstvím. Přes den sem začala mít výpadky krátkodobé paměti, nedokážu vést rozhovory a připadají mě neopodstatněné strachy. Chtěla bych se zeptat, zda byste mi na to něco mohli doporučit kromě psychiatrie. Nebo mi alespoň minimálně vysvětlit, co se děje uvnitř mě hlavy, protože v mozkubude nejspíš ten klíčový problém. Mockrát děkuji za odpoved

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den Sisi,
děkujeme za Vaši důvěru, se kterou se na nás obracíte. Bohužel Vám nelze jednoznačně odpovědět bez dalších informací o vás. Z toho, co popisujete, máte za sebou mnoho náročných změn v poměrně krátkém časovém období - vysazení pervitinu po dlouholetém užívání, marihuany a následně i cigaret. Také jste nastoupila do nového zaměstnání. To je určitě skvělé. Také popisujete psychické obtíže, které se u vás vyskytly, zejména nespavost, výpadky paměti, nesoustředěnost a pocity úzkosti a to Vás aktuálně velmi zatěžuje. Ráda bych Vám něco doporučila, ale bez komplexnějšího psychiatrického a adiktologického vyšetření to není úplně možné.
Pokusím se Vám odpovědět alespoň obecně pro pochopení možných příčin Vašich obtíží. Existují různé úvahy o vzniku psychopatologických onemocnění.
První skupinou jsou osoby s preexistující psychickou poruchou, bez ohledu na to zda byla diagnostikována či léčena. V některých případech to může vést k rozvoji užívání návykových látek, pokud Vám látka přináší krátkodobou úlevu. Jedná se tzv. samoléčení. To znamená, že návykové látky Vám mohly od těchto potíží „pomáhat" a jejich vysazením se potíže znovu objevily či se projevili ve větší intenzitě.
Druhou situací je opak, kdy dlouhodobé užívání návykových látek může duševní poruchu způsobit či vyprovokovat.
Pro třetí skupinu platí předpoklady, že závislost na drogách a psychické poruchy jsou vyjádřením jedné ze základní příčiny, př. stresová porucha nebo porucha osobnosti, která mohla vzniknout traumatizací v dětství či pozdějším věku.
Doporučuji Vám vyhledat odbornou psychiatrickou a adiktologickou péči. Nemusíte se bát, že Vám hned bude lékař psát hromadu léků nebo Vás bude označovat za „blázna". Nejprve je potřeba zjistit příčinu Vašich obtíží a poté se nastaví vhodná léčba. Někdy může postačit pouze psychoterapeutická podpora, jindy je třeba přidat léčbu farmakologickou. Léčba psychofarmaky může být pouze na přechodné období než odezní „nejhorší" stavy a Vaše psychika i tělo se dají do normálu. Většina psychiatrů již předepisuje léky bez závislostního potenciálu.
Stačí Vám tato odpověď nebo se chcete ještě na něco zeptat? Neváhejte napsat, jsme tu pro Vás. Klidně také napište, odkud jste, a vyhledáme Vám konkrétní zařízení ve Vašem okolí, na které se můžete obrátit.
Držím Vám moc palce, ať je brzy dobře.
S pozdravem,
Nikol Spůrová