Co s tím
E.S.
Žili jsme s manželem, matkou a dvěma dcerami v nájemním domě. Když si mladší dcera přivedla přítele, snažili jsme se jí to nejdřív rozmluvit, měla tenkrát chvíli po maturitě a bylo přece jasné, že buď přítel, nebo studia. Ale bylo marné připomínat jí, co jí čeká , neúčinkovalo ani když jsme jí opět výchovně symbolicky sbalili zavazadlo, aby si uvědomila, že v samostatném životě s takovým člověkem ji v žádném případě nepodpoříme. Nakonec to dopadlo tak, že do třípokojového bytu, do kterého se mladí měli původně vystěhovat, vyhnali nás, poté, co jsme je opakovaně, se vší slušností, ujistili, že brát si na sebe zátěž koupí domu prostě nehodláme a z domu, ve kterém jsme jim z naší dobré vůle vyhradili pro jejich potřeby celou 12 m2 místnost s tím že budou hradit nájem i energie, nás přez náš odpor sprostě vyplatili a vystěhovali, právníci tenkrát ( a dnes opět) konstatovali, že bylo (a je) vše v souladu s tehdy platnými zákony tj. totalitních 70-tých let ( a je, žel Bohu, prý v souladu se zákony platnými i dnes) V nás však zůstala hluboko zaseknutá křivda, po pochopitelné morální újmě, vždyť naše dcera nás s tím pochybným chlápkem, který stejně ale věřil více mně než jí, když jsme spolu na toto téma vážně diskutovali, vlastně zcela sprostě připravili o střechu nad hlavou. Nedávno jsem se dozvěděla ( manžel i matka již zemřeli) že náš dům má být převeden na syna, který , podobně jako kdysi manžel mé dcery byl stíhán za přečiny pod vlivem alkoholu, je nyní stíhán za drogové přečiny, v souvislosti s užíváním a nedovoleným držením, snad i pašováním nebo výrobou, množství omamných prostředků. Manžel s mojí mladší dcerou již nežije, má mladší dcera byla na rozdíl od mé starší dcery, se kterou dodnes vycházíme velmi dobře, vždy coura, jakkoliv podle jejího gynekologa prý přišla o panenství až ve svých devatenácti letech, tedy o tři roky později, než má dcera starší, tomu lékařskému tvrzení se ale nemusí věřit, ne? Vždyť se celý život chovala tak, že byla ostudou naší rodiny a nedokázala se postarat ani o svoji sestru, když jsme je náhodou nechali samotné. Nyní pobírám starobní důchod a pomalu mi přestává stačit na krytí nájmu v bytě. Přesto se má mladší dcera staví proti všem mým zoufalým prosbám, aby mě dovolila bydlet v mém domě, je přeci obvyklé, alespoň za mých mladých let tomu tak bylo,že mladí by měli ctit svoji laskavou povinnost vůči svým rodičům. Taková je tedy situace v naší rodině. Nyní se ale, žel Bohu, ještě přiostřuje. Mám obavy že moje dcera po krachu jejich firmy, po kterém mi mimochodem, zůstali dlužní větší finanční obnos, který jsem jim v dobré víře půjčila a ani se nenamáhají s placením , ještě 2/3 mi dluží, proti mně zbuntovala svého syna - který se vlivem jejich nedbalé výchovy, mé užitečné rady nebrali vůbec vážně a moji pomoc při výchově až nenávistně odmítali, zřejmě stal narkomanem, přez veškerou péči a zásahy z mé strany a který ze mě nyní jen neustále vytahuje, jakkoliv býval můj oblíbený a ke mně míval i velmi laskavý vztah, před tím, než ho zkazilo jeho rodinné prostředí, není ochotný, přestože je též nezaměstnaný, ani umýt v mém bytě okna, ani pomoci mi s úklidem, nemluvě o slušném chování ke mně. Navíc mi neustále vyčítá,jak prý jsem se zachovala k jeho matce, na to jsem tak zvědavá, z drog a “volných mravů” jsem měla vždy fóbie… Copak tohle jsem si za veškerou svou péči zasloužila? Prosila bych jen o radu, zda by vnuk, vzhledem k jeho stále se zhoršujícímu a vůči mně agresivnějšímu chování, zřejme pod vlivem nenávisti mé kdysi tolik milované dcery, která mu nejspíše hradí náklady spojené s užíváním drog penězi, které pravděpodobně získává obchodem s narkotiky, ze kterého jsou oba podezřelí, ( nemá vlastní příjem a jen dávka v nezaměstnanosti by na krytí jejich spotřeby nestačila) nemohl být nějakým soudním příkazem oddělen od mé nepovedené dcery, nebo zda by nemohla být má dcera zbavena soudní cestou svéprávnosti,jinak mám obavy, že v životě ztratím vše, o co jsem se s laskavou péčí tak starala, než jsem o to byla snad, slušně řečeno, “zásahem osudu”, připravena. Děkuji laskavě.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, není to nikterak snadná situace sledovat, jak se osudy našich blízkých vyvijeli a vyvíjí jiným směrem než bychom si přáli. Navíc v období kdy teď jejich pomoc potřebujete a očekáváte. Obávám se ale, že žádný legislativní zásah shora tuto situaci nevyřeší. Nemám sice žádné bližší informace o Vaší dceři a vnukovi, ale věřte, že pokud jsou uspokojovány jeho základní životní potřeby a není nijak týrán, soud matku péče nezbaví. Avšak i kdyby byl možný, patrně vnese do tohoto životního příběhu plného hlubokých křivd a nepochopení prožívaného na všech stranách ještě další. Snad jen otevřenost, pochopení a odpuštění by mohlo pomoci. Hezký den