extáze
Petr J.xxxxxxx
Dobrý den,
je mi 18, před nějakou dobou jsem měl extázi. Dodržoval jsem většinu zásad bezpečného užití. Vzal jsem si polovinu pilulky, dodržoval pitný režim a přísun energie, a také jsem nedělal nic fyzicky náročného. Vše probíhalo v pořádku. Nicméně asi týden, možná víc, po užití jsem byl na odběru krve, kde mi byl zjištěn vyšší obsah bilirubinu. Myslíte si, že to mohlo být způsobeno extází? A jaký je nejlepší časový rozestup mezi užitím? Nikdy jsem neměl víc než 1 tabletu za měsíc. Lze to v rámci možností považovat za bezpečné?
Předem děkuji.
Pokud znáte nějaký článek, nebo knihu kde se tyto otázky řeší, budu moc rád za odkaz.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Petře,
užití extáze, resp. MDMA, může skutečně souviset se zvýšenými hladinami bilirubinu. Užití extáze může vézt k poškození jater. Primárně jsou ale podstatné podrobnějšího výsledky vyšetření. Samotné vyšší hladiny bilirubinu nic moc neřeknout. Jinými slovy - důvodů, proč máte vyšší hladiny bilirubinu, může být celá řada. Chcete-li zjistit skutečnou příčinu, bylo by potřeba svěřit se lékaři, nejspíš na nějakou dobu extázi zcela vysadit, a podstoupit další vyšetření, některá i opakovaně, a sledovat, co se bude dít.
Posílám Vám odkaz na zajímavý článek z 3.lékařské fakulty, který se extázi věnuje poměrně podrobně. V textu (části věnované hepatitidám) je mimo jiné uvedeno následující:
"Klinicky se poškození jater po užití extáze může projevovat od asymptomatického zvýšení jaterních testů až po akutní jaterní selhání, které může končit i smrtí nebo být indikací k transplantaci jater. V některých případech akutního selhání se však pacienti mohou plně uzdravit i bez rozvoje jaterní encefalopatie[Andreu et al. 1998;Ellis et al. 1996]. Akutní poškození jater po extázi může napodobovat virové hepatitidy svými nespecifickými symptomy i v bioptických vyšetřeních. Po stadiu prodromů nastupuje ikterus a zvýšení sérových aminotransferáz. Bolest břicha je častým příznakem u toxických hepatitid [Andreu et al, 1998]. MDMA může být také jednou z látek, která je schopna vyvolat chronickou hepatitidu[Droste and de Vries 1995] a eventuelně fibrosu [Khakoo et al. 1995] a cirhozu [Fidler et al, 1996]. Mechanismus jaterní toxicity MDMA nebyl doposud přesně objasněn. Může být spojen s působením některého metabolitu MDMA nebo kontaminací tablet jinou látkou při jejich výrobě [Milroy et al. 1996]."
Vždycky se může stát, že všechno dobře dopadne. Dáte si extázi, užijete si příjemný večer a i pak budete v naprostém pořádku. Bohužel Vám však něco takového naše poradna, ale ani nikdo jiný, nedokáže zaručit. Rozhodnutí bude nakonec vždy pouze na Vás. Naším úkolem je Vás pravdivě informovat o možných rizicích.
Snad tedy alespoň takto. Dávejte na sebe pozor, zdraví máte jen jedno!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.