Zornicky oci
John Doe
Dobry den chci se vas zeptat proc dochází k rozsireni zornicek az na dojezdu a ne hned po aplikaci? A myslite ze kdyz clovek da Xanax nebo neurol tak se zornicky zmensi?dik za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
díky složitému propojení nervových drah a nervových vláken, zornice reagují na intenzitu osvětlení, nebo na jiné aktuální potřeby organismu. Zužování i rozšiřování zornic nelze ovládat vůlí, jedná se přirozený jev, který ani nevnímáme:
-      Například při stresových situacích, v situacích, kdy hrozí, nějaké nebezpečí se rozšiřují, aby tím byl zrakový vjem připravený a co nejkvalitnější. Při relaxaci a chvílích odpočinku se naopak zužují.
-      Dále se zornice přizpůsobují při zaostřování - pohled do dálky (rozšíření) a do blízka (zúžení).
-      Dále stav rozšířených zornic ovlivňuje celá řada sloučenin. Zcela záměrně tohoto efektu využívají oční lékaři (mydriatika - ,,rozkapané oči") pro snadnější vyšetření.
-      Rozšířené zornice je také jeden z příznaků konzumace drog, konkrétně pervitin, amfetaminy, LSD, kokain, lysohlávky, THC.
-      Stejně tak mohou rozšířené zornice ovlivnit některé léky, je jich celá řada, mnoho z nich spadají do skupiny antidepresiv.
Rozšíření zornic po konzumaci drog, trvají po celou dobu účinku drogy. Což mohou být různé časové úseky, které závisí na typu drogy, množství konkrétní drogy a kvalitě drogy. Nelze to určit zcela přesně. U látky pervitin hlavní příznaky intoxikace odeznívají cca za 8 až 24 hodin.
Rozhodně bych nedoporučovala kvůli zmenšení zornic zkoušet užívat léky z řady benzodiazepinů. Za prvé je to nebezpečná kombinace, která může přivodit nemalé zdravotní potíže, za další, jsou to léky se silným závislostním potencionálem. Jejich vysazení je velmi komplikované, rozhodně mnohem složitější než vysazení pervitinu.
MK