Drogově závisly syn
Ivana
26 letý syn je drogově závislý, tvrdí že si chce užívat a léčit se nechce. Občas se ho i bojím, křičí na mě a vyhrozuje.Nepracuje.Jak ho donutit k léčbě.

Odpověděl: Markéta Kordová
Ivano, zdravím Vás,
moc toho nepíšete, jen to, že dospělý syn je uživatel, nic s tím dělat nechce, nechce ani pracovat, vyhrožuje Vám, Vy se ho bojíte...
Obávám se, že pokud syn k tomu přistupuje tak, že se chce bavit, užívat si, nechce se léčit, nepracuje, tak s tím Vy sama asi moc nezmůžete, protože léčba závislosti je založena na dobrovolném vstupu, spolupráci a motivaci. Takže to je bohužel na něm, jak se celé této záležitosti postaví.
Pokud s Vámi sdílí jednu domácnost, nemusíte mu jeho chování vůči Vám trpět, nemusíte se ho bát. Máte někoho, kdo s by Vám s tím pomohl, podpořil Vás (manžel/přítel/někdo další z rodiny?).
Jak jsem zmiňovala výše, léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Spolupracovat lze i přes to, že osoba, o které píšete, zatím pomoc odmítá. Můžete se v osobním kontaktu více podrobněji poradit, zkonzultovat situaci celkově, ale také získat potřebnou podporu, nebýt na to sama. Bylo by to pro Vás přijatelné?
Poskytujeme bezplatné služby, jen je třeba se do poradny předem telefonicky objednat.
Poradna pro rodiče, SANANIM
Žitná 1574/51
Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pondělí
9 - 19
Úterý - čtvrtek
9 - 17
Pátek
9 - 15
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Mějte se zatím hezky, kdyby bylo třeba, ozvěte se.
S pozdravem, MK