Může marihuana ovlivnit budoucnost?
X-Andrea
Dobrý den,
prvně chci zmínit, že si vážím Vaší práce s odpovídáním na dotazy.
Chodím s mužem, který se mi přiznal, že v minulosti užíval marihuanu - prý hodně. Nevím, co to znamená, jak moc a jak často... Ale minimálně 5-8 let to bylo.
Chci se zeptat, zda by to mohlo mít vliv na jeho reprodukci. Třeba že bychom měli v budoucnu problém mít děti? Nebo že by byl neplodný? (už rok marihuanu neužívá a nemá v plánu)
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za dotaz.
Studie se v závěrech neshodují. Ty prováděné na zvířatech naznačují, že užívání marihuany by mohlo mít vliv i na mužskou plodnost, zejména pak na množství spermií. Což ovšem není to samé, co plodnost (ta je dána více faktory, ne jen množstvím spermií). Není ani jasné, jestli negativní dopady přetrvávají i po vysazení, případně jak dlouho. Dalo by se tedy odvodit, že nějaký vliv a riziko tam je, nicméně není zatím tak zřejmé, aby bylo snadno doložitelné a definovatelné.
https://www.auajournals.org/doi/full/10.1097/JU.0000000000000248
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/bdrb.20295
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2405456918302256
https://link.springer.com/article/10.1007/s10815-015-0553-8
Vím, že to není nejpřesnější odpověď, nicméně v tuto chvíli přesnější moc neumíme.
Užívat 5-8 let intenzivně marihuanu může znamenat kde co. A obezřetnost je na místě. Doporučila bych vám se partnera na jeho minulost doptávat a naslouchat mu, nesoudit, ale snažit se dovědět víc. Stejně tak nemá cenu tajit, že máte z dopadů jeho užívání obavy. Mluvte o tom, jak se cítíte, případně co se děje, když vám na otázky neodpovídá. Ve vztahu není potřeba sdílet vše, ale tajnosti, nebo obavy ptát se, zásadně důvěru narušují.
Snad alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.