Rodiče malých dětí pijí alkohol
Martina
Dobrý den,
má starší sestra a její manžel mají zřejmě problém s alkoholem. Mají dvě malé děti. Tříletou holčičku a ročního chlapečka. Sestra je na mateřské a její manžel chodí do práce ve všední dny, vrací se kolem 16h. Už jednou nás požádali o pomoc, tedy hlavně sestra, ze potřebuji pomoct a nedokážou sami přestat pít. Dali jsme jim tedy s rodinou peníze, aby nemusel nějakou dobu její manžel chodit do práce a nabídli jim pomoc s dětmi aby měli klid a mohli se vzájemně podporovat. Nicméně po deseti dnech šel její manžel opět do práce s tím , ze se sestry ptal a ta mu řekla ze už je to dobré a ze už pít nebude. Neubehli ani dva měsíce a svou sestru jsem opět viděla opilou. A její manžel, řekl ze pije taky a ze ji kryje aby jsme to nevěděli a ze už je to zase ve starých kolejích. Dnes jsme byli sestře poprat k narozeninám a opět jsme ji našli opilou a její manžel vyspávával kocovinu. Když jsme se jich ptali proč pijí, tak manžel nám řekl ze chodí do prace a ze když přijede je sestra opilá a hadaji se. Sestra nedokázala říct důvod, ale už několikrát se zmínila ze má pocit ze je na vše sama( na domácnosti, děti, atd) těžko říct člověk s nimi nežije a není možné je uhlídat. Máme strach o děti a nevíme si rady. Budem rádi za jakoukoliv radu nebo pomoc.
Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
ideální by bylo, kdyby se s problémem s pitím obrátili sestra a její muž na nejbližší ambulanci (AT ambulanci nebo adiktologickou poradnu). Dobré znamení je, že o pití dokáží mluvit a umí si přiznat problém, ale zatím to vypadá, že jediným účelem je vyvolat lítost a získat finanční pomoc. Přiznání problému je jen první krok. Bude to chtít víc. A jelikož nejsou schopni sami pití zastavit, bude nejspíš potřeba začít chodit alespoň do ambulance.
Za pitím se často skrývá víc než jen pocit, že jsem na všechno sama. Nicméně když je člověk většinu času opilí, nemá prostor cokoli konstruktivně řešit. A někdy je právě alkohol způsob, jak nespokojenost a pochyby prostě necítit. V ambulanci najde sesta pochopení a podporu, ale je jasné, že i tak bude muset pro abstinenci udělat víc, než o ní jen mluvit. A je zjevné, že vysadit alkohol pro ni není snadné. Pije-li hodně, stálo by za úvahu, jestli raději nevysadit alkohol na detoxu, v chráněném prostředí bez alkoholu, pod dohledem lékařů. Na to už se pak váží další otázky - zvládne muž ohlídat děti a vysadit, nebo bude potřebovat také detox, a kdo se pak postará o děti, atd.
Při vašich dalších krocích bych tedy nespoléhala na to, co vám sestra slíbí, ale chtěla bych slyšet jasný plán, ideálně s termíny (kolik pokusů, jak dlouho, do kdy zajistí to či ono), vidět skutečné změny a ujasnila si, jaké kroky podniknu, pokud se situace v dohledné době nezmění (myslím teď zejména na dvě malé děti, které v tomto prostředí vyrůstají). Snadno by se totiž mohlo stát, že budete hlídat děti, podporovat sestru finančně v domění, že se dostaví nějaké výsledky, zatímco ona s mužem budou dál pít. Sestře můžete zprostředkovat kontakty, a zvážit, jak si nastavíte podmínky, za kterých jí budete pomáhat (hlídat děti apod.). Mluvte s ní o tom, jak se cítíte (strach o ní, obavy o děti, bezradnost), i o tom, jakých změn si u ní všímáte. Vyhýbejte se výčitkám a ultimátům, ale nebojte se nastavit pravidla a hranice, které budete hlídat (rozhodnete-li se pro něco, ustojte to i přes zlobu, kterou to vyvolá - např. osočování z toho, že se jim pletete do života - prostě jednoduše trvejte na tom, že vašim cílem je ochránit děti i sestru před jejím pitím, a znovu se vraťte k popisu toho, co vidíte a svým vlastním pocitům, které to vyvolává, podobně jako tady v dotazu).
Abyste si ujasnila/ujasnili (několikrát píšete v množném čísle, předpokládám, že o problému ví více lidí) vlastní postoj, vymysleli společný postup a nastavili jednotné hranice a podmínky (docházení do ambulance, hlídání dětí, oslovení OSPODu apod.) doporučila bych vám zajít si promluvit do poradny. Zjistíte, jaké má sestra a její muž možnosti, dozvíte se, na co si dávat pozor, najdete podporu v dalších krocích, které dost pravděpodobně sestře nebudou příjemné, budete moci mluvit o svých pocitech, o tom, co jste dosud vyzkoušeli a hledat, jaký postoj zaujmout a co dál.
Pokud jste z Prahy, doporučila bych vám obrátit se na naši Poradnu pro rodiče a blízké, která se nachází v centru v Žitné. Je-li vám Praha obtížně dostupná, ozvěte se.
Poradna pro rodiče
KDE NÁS NAJDETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.