Jak správně nasměrovat člověka který šňupe Pervitin a pije
Dana
Dobrý večer, chtěla bych poradit jak správně a nenásilně nasměrovat osobu na léčení ze závislosti na šňupání a alkoholu. Nejde to ani po dobrém ani po zlém a bohužel se dostává do fáze, kdy já jsem jeho spouštěč a hlavně na mě je dosti agresivní a už mě i fyzicky napadl. Takže se radši držím od něj dále, protože mě málem ušktil.

Odpověděl: Amrit Sen
Dano, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Nejsem si jist, jestli je čas dotyčného někam směřovat. V době, kdy jste byla fyzicky napadena, je bezesporu na místě volat policii a řešit ji s orgány v trestním řízení.
Vůbec nerozumím tomu, že byste měla být spouštěčem, co je však jasné, že byste měla vyhledat odbornou podporu a pomoc především pro sebe, mimo jiné i proto, že člověk, který nedokáže pomoci sobě, může být těžko co platný někomu dalšímu, ve vztahu k závislému to platí dvojnásob.
Má li se vůbec něco pohnout pozitivním směrem, zavolejte do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek, nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradny, kontaktní centrum, nebo obdobné zařízení a domluvte si termín schůzky. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Při něm, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení pracovníci seznámí s možnostmi, jak ji řešit, doporučí Vám konkrétní kroky, které můžete pro sebe i dotyčného blízkého podniknout, jestli a případně jak s ním komunikovat a jakých chyb se rozhodně vyvarovat. Opakuji, tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc, jste především Vy.
Ptáte se, jak blízkého nasměrovat, takže tušíte, že bez jeho rozhodnutí, dobré vůle a poctivé práce na sobě, která je vždy během na dlouhou trať, se nezmění nic, až na to, že se bude situace jen zhoršovat. Otázkou zůstává, jestli Vám zbyly nějaké mantinely, za které už nepůjdete.
Jestli se tak už nestalo, předpokládám, že s dotyčným žijete, opravte mě, jestli se pletu, nebo jste v blízkém kontaktu, riskujete, že se stanete spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala, a to by znamenalo rezignovat na svůj život a žít život jiného. Často se stává, že spoluzávislí, kteří trpí touto nemocí, trpí více, než sami uživatelé a jejich život se tříští v bludném kruhu, ze kterého bez podpory nedokážou vystoupit.
Váš příběh neznám a zázraky se dějí, při poradenské konzultaci se dozvíte zda a jak se lze pokusit podpořit motivaci blízkého závislého ke kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované bezplatné poradny:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud se napoprvé nedovoláte, zkoušejte do dál, pracovníci poradny právě konzultují z přítomnými klienty a v nejbližší možné době Vám zavolají zpět.
Pokud by se měly agrese a napadení opakovat, volejte policii.
Na linku pomoci obětem domácího násilí Kruhu bezpečí můžete volat už teď: Nonstop bezplatná linka: 116 006
web: https://www.116006.cz/
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.zavislosti.com/index.php
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
AL-Anon / Alateen
je svépomocné sdružení příbuzných a přátel závislých, kteří se snaží vyřešit svůj společný problém, tím že se společně sdílejí své zkušenosti a poznatky o sobě samých a životě se závislým.
http://alanon.cz/
http://alanon.cz/jak-najit-setkani/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Amrit Sen