Divný stav
Anonym
Dobrý den, mám dotaz... Včera jsem s kamarády hulil trávu přes po domácku vyrobenou fajku... Hulili jsme okolo 15. Hodiny odpoledne... první hodinu jsem byl usměvavý a bylo to fajn ale potom najednou jsem zažil stav jak kdyby jsem byl v jiné dimenzi... Pak jsem šel raději domu a po zbytek dne se to lehce opakovalo ale bylo to už lepší a né tak vážne... Ráno jsem se probudil a v pohodě ale hodinu potom co jsem se probudil jsem to zažil znovu...od té doby se to pořád nepravidelně opakuje někdy to je horší někdy v pohodě... Už je to od té doby co jsme hulili víc jak 24 hodin... Je to normální? Rád by jsem se tohoto stavu už jednou provždy zbavil... Nevíte co mám dělat

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Anonyme,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Pokud dobře počítám, je to již téměř týden, co jste měl onen nepříjemný zážitek. Předpokládám, že se stav do dnešního dne vrátil k normálu. Je to tak?
Zážitek zkuste vnímat jako varování, že minimálně v tomto období je pro vás marihuana riziková.  Bylo by zcela na místě dát si na nějakou delší dobu pauzu, nebo alespoň užívání velmi omezit. A věřte, že nebudete první ani poslední, komu užívání marihuany nedělá dobře a je pro něj bezpečnější ji jednoduše neužívat. I zde v poradně byste našel řadu dotazů od lidí, kteří mají v důsledku užití nemalé psychické problémy. Takže opatrně!
Když je situace čerstvá, pomáhá o ní mluvit s někým, kdo neužívá, kdo vás vyslechne a nebude soudit. Už to samo z vás může sejmout velkou část úzkosti a pomoci se zklidněním. Stejně tak pomáhá popíjet odpoledne a večer meduňkový čaj. Pokud se však stavy nelepší, vrací se například i po týdnu od užití, pak je zcela na místě vyhledat odbornou pomoc. Bez té by se totiž snadno mohlo stát, že se v potížích začnete cyklit, začnou se na sebe nabalovat (cítím se divně, tak dnes nebudu dělat to či ono, rodičům na dotaz, co se děje, něco řeknu, druhý den už budu muset říct, že je mi nějak divně a začnu lhát atd.).  Můžete to sice odkládat, doufat, že se stavy zlepší, nebo zmizí, ale nebude-li to tak, riskujete, že se potíže nabalí, přejdou do chronické podoby, která se řeší obtížněji, než stav čerstvý, a pravda časem vyjde na povrch doplněná o to, jak dlouho jste rodičům lhal.
Jste mladý, vaše tělo i mysl se dokáže s ledasčím srovnat. Zároveň jste ale ve velmi citlivém a zranitelném období dospívání, kdy dochází k bouřlivému tělesnému, hormonálnímu ale i psychickému vývoji. Jestli máte sám nějaké psychické problémy, nebo máte nějaké předpoklady pro jejich rozvoj v rodině, měl byste být na sebe skutečně opatrný!
Do budoucna je dobré se tedy užívání vyhnout nebo užívání výrazně omezit. Nedokážete-li to, zkuste si alespoň zajistit příjmené a klidné prostředí, užívejte pouze v dobré náladě (tzn. hlídejte si set a setting). Není od věci, aby někdo blízký o vašem minulém zážitku věděl a bude-li se situace opakovat, pokusil se vás uklidnit, vyslechl vás a pomohl vám stavem "projít". Je tu veliké riziko, že se vám podobné stavy při dalším užití budou vracet i v budoucnu. Jednou nebo dvakrát se vám může podobný zážitek podařit před okolím pár dní maskovat, ale jestli užíváte častěji a budou-li se stavy vracet, je celkem pravdpodobné, že si okolí začne všímat změn v chování. I tohle riziko k experimentování s marihuanou patří. Navíc je to látka nelegální, vy jste nezletilý, a ti, kteří se podílejí na tom, že se k ní dostanete, se vystavují riziku nemalých právních potíží.
Budu ráda, když se ozvete, jak na tom po týdnu jste a pokusíme se reagovat rychleji.
Ať už se rozhodnete v užívání pokračovat, či nikoli, dávejte na sebe pozor. Psychické zdraví máte jen jedno!
S přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.