Co způsobí pervitin aplikovany do krku
Jukynka
Dobrý den, dcera(které teprve bude v květnu 2021 18 let) si nechala píchnout pervitin přímo do krční tepny a pak ještě několikrát do žíly na ruce. Chtěla bych vědět,jak moc jí tento způsob užívání-hlavně ta první aplikace do krku,může poškodit a zda je poškození trvalé nebo se to časem zlepší? Dcera má navíc ADHD a předepsaný lék Conncerta 54mg,na kterém je pravděpodobně závislá. Jedno balení,které obsahuje 30 tablet na měsíc,je schopná sníst za týden!! Jakmile má nějaký jen trochu větší psychický problém,něco se jí nedaří,pohádá se s přítelem, okamžitě automaticky sáhne po prášku,i přesto, že ví,že tento lék má pozvolné uvolňování,takže v danou chvíli jí stejně nezabere. Když jsem s ní o tom mluvila,řekla mi,že to má prostě takhle v hlavě a ten prášek si musí za každou cenu dát. Dřív brala jiný lék(bohužel si nevzpomenu na název),který tajně kradla! mým rodičům u kterých bydlela. Díky těmto léků má dcera zrakové i sluchové halucinace,má stavy úzkosti,je velmi náladová,výbušná a někdy dokonce i agresivní a to jak slovně,tak i fyzicky. Přítel mi řekl,že když si nechala dcera píchnout přímo do krční tepny,pervitin šel okamžitě do mozku a spálil,zničil jí dopaminové centrum,hormon štěstí a kvůli tomu to dcera bere,vnímá,je přesvědčená,že může být šťastná jedině a pouze,když bude brát pervitin. Od 28.12.2020 je ve výchovném ústavu,kde zůstane až do května,kdy jí bude 18 let,měli by s ní řešit a věnovat se léčbě závislosti. Bojím se,že to k ničemu nebude. Dcera je manipulátorka,skvělá herečka,jakmile není po jejím,nechci jí něco dovolit,řeknu jasné asertivní NE,hned se buď rozbrečí,citově vydírá nebo naopak,začne být zlá,sprostě mi nadává,uráží mě. Myslím si,že se jen pretvařuje,předstírá,že je jakoby polepšená,uvědomělá,hodná holka a až se vrátí domů,bude zase fetovat. Jsem zoufalá a potřebuji poradit co mám dělat. Děkuji za vaší pomoc formou odpovědi,poskytnutím rad a informací.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jukynko,
díky za důvěru i za dotaz.
Podle toho, co popisujete, se situace s výchovnými problémy a chováním dcery, vleče delší dobu. Rozumím tomu, že pro vás, jako matku, musí být těžké být svědkem toho, jak se dcera chová. Dost možná se potýkáte s pocity bezmoci, zoufalství a strachu (protože ať uděláte cokoli, dcera si nakonec udělá stejně to co chce, nemluvě o jejích manipulacích a lhaní), ale možná také vzteku a zloby nebo pocitů viny. V podobných situacích je zcela na místě vyhledat pomoc a podporu v prvé řadě pro sebe. A to hned z několika důvodů - abyste nebyla na situaci sama, měla někoho, kdo vás nesoudí ani dceru nesoudí, ale pomůže vám zahlédnout začarované kruhy, ve kterých se s dcerou točíte, bude s vámi hledat odpovědi, orientovat se v situaci, mapovat možnosti a cesty, jak se se situací vypořádat.
A také z toho důvodu, abyste dceřino neustálé napadání pravidel a hranic dokázala ustát bez vyplýtvání veškerých sil, které máte. Chránila v prvé řadě sebe a nastavila si sama pro sebe takové mantinely, které pro vás budou dobře uchopitelné a udržitelné. Stejně tak by vám v poradně pomohli zorientovat se v tom, jaká rizika dceřino chování obnáší.
V krátkosti - jednorázové užití pervitinu většinou na člověku nepoznáte a nezanechá v řadě případů žádné zjevné změny. Nicméně vzpomínka na stav po užití může být tak intenzivní, že si jí bude chtít člověk příště zopakovat. A není se čemu divit - po užití pervitinu se lidé cítí ze začátku často skvěle, plni energie a sil, mají pocit, že vše zvládnout a nic je nezastaví. Po vyprchání účinku nastupuje propad opačným směrem. A už to může člověka dost varovat. Nicméně u vaší dcery je situace jiná - zdá se, že je dlouhodobě nespokojená a opakovaně hledá cesty, jak se vyhnout realitě (léky neužívá pro pomoc, ale zneužívá je, dělá to dlouhodobě, dokonce je krade, navozuje si halucinace apod, a nyní vám popsala experiment s pervitinem, byť těžko říct, do jaké míry lze věřit, že se vše odehrálo jak popisuje, ani že šlo o první zkušenost). Sama píšete, že je dcera zdařilá manipulátorka a lhářka, které nelze příliš věřit.
Takže v prvé řadě bych vám doporučila vyhledat poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Pokud byste byla z Prahy, doporučila bych vám Poradnu pro rodiče SANANIM v Žitné, nebo Animu v Apolinářské. Kontakty přikládám níže. Nemáte-li Prahu dostupnou, ozvěte se s tím, která větší města máte dobře dostupná.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Anima-terapie, z.ú.
Apolinářská 447/4a
128 00 Praha 2
mobil: 777 113 387
e-mail: info@anima-terapie.cz
Kdy můžete volat?
Pondělí - Středa 9 - 15
Čtvrtek 9 - 18:30
Pátek 9 - 12
V jiný čas zašlete SMSku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.