Literatura pro rodinu
Honza
Dobrý den,
potřeboval bych prosím poradit, jakým způsobem jednat s blízkým člověkem, který se po delší době vrací z úspěšně dokončeného pobytu v léčebně (smíšená silná závislost na alkoholu+thc). Existuje nějaká vhodná literatura pro rodinné příslušníky, jak se s tímto problémem vypořádat, jak jednat s člověkem postiženým závislostí? Jak vhodně pomoci, čeho se naopak vyvarovat. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Honzo,
díky za dotaz.
Bohužel se mi však žádnou odpovídající literaturu nepodařilo dohledat. Nejspíš díra na trhu.
Možná by nebylo od věci zeptat se na radu a tipy přímo v léčebně, kde člen rodiny léčbu absolvoval. V praxi je to často tak, že závislostí trpí ne jen ten, kdo užívá, ale celá rodina. I z toho důvodu řada léčeben i terapeutických komunit, ale i ambulantních léčeb,  zve v době léčení k setkáním i rodinu. Samotné absolvování léčby užívajícího je první velký a nezbytný krok, nicméně pořád je to jen jeden krok na dlouhé cestě.
Když člověk dlouho užívá a pro rodinu je spíš tím, o koho se rodina stará, nebo o jehož zdraví se bojí, rodina se naučí spoléhat na jiné členy rodiny. Člověk po léčbě se vrací do rodiny, která umí fungovat často i docela dobře bez něj. Někdy se ukáže, že bez užívajícího najednou nemá rodina společné téma, chybí ten, o koho se všichni společně strachovali. Někdy je to tak, že se vyléčený během léčby mění, neví, jakou roli v rodině bude bez užívání mít, hledá si v rodině svoje místo a rodina hledá, jaké místo mu nabídnout. Chci tím říct, že je to téma, které jen těžko pojmout nějak obecně. Každá rodina je jiná, má za sebou jiný příběh a proto i to, co se bude dít po léčbě, se značně liší.
Jistě celé situaci pomůže, pokud budete otevřeně o všem hovořit. Velkou výhodou je otevřená komunikace všech doplněná nemalou dávkou trpělivosti a nasloucháním sobě i ostatním. Není od věci zvážit rodinou psychoterapii, zejména na začátku, a pak v době, kdy se objeví potíže.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.