Vánoce - deprese
stacy
Dobry den,omlouvám se že vyrušuju přes svátky,ale chci se vypsat teď nebo na to už zapomenu. Prostě to na mě nějak všechno doléhá. Vánoce posledních 5 let už ani neslavím. Občas jedu k synovi a jeho přítelkyni nebo oni se nachvíli zastaví,dají si večeři,popřejeme si a tak. Před 5 lety se ode mne odstěhoval i mladší syn. Nebo odstěhoval.... Spíš mu bylo 17,profetoval se,utekl a s námi se už nebaví. Je to tak vždycky - každý den. Jdu do práce - vidím ho už v 6 ráno jak je úplně mimo a když se vracím domu v noci - to uz je zase vysmaženej a běhá po ulicích. Když dvakrát jsem ho přemluvila,aby se vrátil domů,že mu pomůžu se spravit,jen mi ukradl kupu věcí a zmizel. Teď jsou Vánoce a já vím,že místo rodinného klidu se někde válí zfetovanej v podchodu nebo kdoví....

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý večer Stacy,
vůbec nevadí když napíšete o Vánocích. Odepisujeme když máme čas a možnost. Píšete o situaci ve vaší rodině, která na vás doléhá hlavně přes svátky. To je pochopitelné. Mají to být svátky, které oslavíme šťastně, ale bohužel tomu bývá často právě naopak.
Váš dotaz směřovaný na nás se týká pravděpodobně vašeho nejmladšího syna, kterému ted je - jestli dobře počítám 22 let. Pokud váš syn bere drogy a vy ho v tomto stavu často potkáváte na ulici musí to být nepříjemné. Asi celá věc, za posledních 5 let prošla vývojem, který ani nepopisujete, možná se vracel domů, možná se zkoušel léčit a opět do drog padal. Tohle všechno jste pravděpodobně musela prožít několikrát.
Je to vyčerpávající proces a je potřeba abyste si uvědomila, že chování vašeho syna ted změnit nemůžete. Jediné, co můžete změnit je váš postoj, nebo spíše přístup k celé věci. Můžete změnit to, jak moc to na vás bude doléhat. Jak moc k sobě tyhle bolestivé momenty pustíte, případně nakolik je můžete omezit.
Doporučila bych vám navštívit poradnu pro rodiče a příbuzné drogově závislých, bývá v každém větším městě. V těchto poradnách můžete získat základní poradenství, dlouhodobou pomoc, případně můžete navštěvovat skupiny na které docházejí rodiče, kteří se potýkají s podobnými problémy jako vy. Odborná dlouhodobá pomoc může pomoci vám, ale také vašemu synovi.
Pravděpodobně nestráví na drogách celý život, pokud si  budete pro odbornou pomoc docházet vy tak je také větší pravděpodobnost, že časem vyhledá odbornou pomoc i váš syn.
Přeju vám hodně štěstí a klidné prožití zbytku svátků.
za Drogovou poradnu
Marie Saudková