pervitin
Perníková máma
Dobrý den
Je mi 19 let a jsem na mateřské (10měsíců).
Chtěla bych se u vás poradit a svěřit se ohledně své první (snad i poslední) zkušeností s pervitinem.
Vůbec nevím co se stalo, jak to že mi najednou nevadilo sehnat zaplatit a vyzvednout kamarádovi drogu? To se ptám sama sebe každý den. Já měla k drogám vždy silný odpor, navzdory tomu jsem se pohybovala pouze mezi uživateli,"perníkáři" byli i výhradně mými sexualními partnery. První užití pervitinu (půl čáry "šnupáním"). Druhý den jsem šla do práce. Z půl čáry se stal 4denní tah. Drogu jsem měla přímo na dosah! Přímé spojení s drogou je velké riziko pro vznik závislosti. Já užívala dál kvůli sexu. Brala jsem vždy před sexem se svým milencem, který tehdy pervitin sám vyráběl (vařil). Když ale sex skončil, tak přišlo na řadu být rodičem. Jak sem se tak starala o své dítě došlo mi, že tělo potřebuje také teď mojí zvýšenou péči takže jsem se do sebe snažila dostávat jídlo a dokonce jsem i dokázala na péčku usnout ale čím déle jsem jela tím víc obtížněji se tyhle věci dostávali pod kontrolu. To byl signál že už je načase to utnout. To pro mě nebyl žádný problém. Začala jsem vnímat jeho důsledky na mě. Propadlé tváře, rozkoukaný jazyk a vnitřní tváře, bolest zubů a velmi silná suchost v puse. V krku jsem pociťovala "knedlík", nemohla jsem skoro polknout, měla jsem tik v očním víčku. Samozřejmě jsem pociťovala silno únavu. Dlouho mi trvalo najít chuť k jídlu. Neměla jsem potřebu dávat další dávku ikdyž jsem ji měla sebe. Další intoxikace by můj stav jen zhoršila. Moje tělo mělo šanci na regeneraci pouze necelé 3dny. Opakovala jsem užití ( před 48h ) Mám opět rozkousané vnitřní tváře. Poslední zkušenost s pervitinem byla pro mě zbytečná, dala jsem si před sexem tentokrát jsem si dala čáru a nemohla jsem se udělat. Přišlo mi to jiné než předtím. Rozhodla jsem se s milencem přestat stýkat, aby nedocházelo k dalšímu užívání pervitinu.
Budu ráda za váš názor na celou situaci.
Jak to že před poslední dávkou jsem byla rozhodnutá si nedát (právě kvůli fyzickým následkům užívání, které jsem nechtěla znovu pocítit) a přesto sem podlehla? Proč jsem si dala dávku když jsem na to neměla ani chuť? Je to projev závislosti?
Jak se příště udržet nohama na zemi aby se užití neopakovalo? Předtím sem si říkala že si zkusím vzpomenout na následky a rizika aby jsem se odradila před užitím ale když na to přišel vhodný moment vůbec jsem se nemohla soustředit a vzpomenout si na to.
Když už se mi stane že se užití drogy nevihnu...jak ji mám co nejlépe a produktivně využít? Předtím se mi stalo že po nájezdu sem si řekla že to byla chyba a po celý stav sem měla jenom výčitky.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pročítala jsem váš dotaz několikrát a jestli tomu dobře rozumím, pohybujete se mezi uživateli pervitinu delší dobu. I v období před těhotenstvím. Nezmiňujete se o otci dítěte, ale chápu to tak, že jste na výchovu sama. Ačkoli jste se mezi užiteli pohybovala i dříve, neměla jste potřebu užívat, nicméně v posledních 10 měsících k tomu několikrát došlo. Vylekalo vás to. Užití jste měla spojené se sexuálním partnerem, který měl k droze přístup nebo ji vyráběl. Jedna jízda trvala několik dní, teď je to již zhruba 14 dní, co jste užila znovu, ale tentokrát jste si užití ani sex tolik neužila. Rozumím tomu všemu správně?
Umím si představit, že být v 19 letech mámou a do toho se potýkat s užíváním pervitinu, nemusí být snadné. I proto děkuji za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila.  A pokud to je jen trochu možné, chci vás podpořit v tom, abyste se nepoddávala a vyhledala v této situaci pomoc.
Chápu, že si kladete otázky, proč jste užila, byť víte, že to není dobrý nápad, přemýšlíte, zda jde o projev závislosti, chcete radu, jak příští podobnou situaci ustát, nebo jak užití produktivně využít. Bohužel ale na vaše otázky neumím jednoduše odpovědět. Každý jsme jiný, každý z uživatelů má svou cestu, svůj důvod, který ho k užívání drogy táhne. Chcete-li pochopit právě ty své vlastní, zkuste přemýšlet o tom, co vám uživání pervitinu dává, jak se na něm cítíte, co vám dává to, že se mezi uživateli pervitinu pohybujete ... pravděpodobně se dostanete k tomu, co vám v životě chybí, po čem toužíte a čeho se vám nedostává. Nicméně stejně tak je možné, že se budete sama ve svých myšlenkách a pocitech ztrácet. Napadá mne proto, zda byste se nechtěla obrátit na kolegyni Ilonu Preslovou, která pracuje s rodiči, kteří s drogami experimentují nebo je užívají. Lze jí kontaktovat telefonicky nebo emailem, případně se sejít osobně, vše je diskrétní a zdarma, stačí se ozvat. Není nutné uvádět své údaje. Jde nám o to nabídnout rodičům podporu a pomoc tak, aby se mohli o sebe a dítě dobře starat. Zároveň si uvědomujeme, že je pro rodiče obtížné se k nějaké službě dostat právě z toho důvodu, že se obávají, že to přinese problémy. Proto se rodičům věnuje hlavně kolegyně Preslová, napříč službami celé naší organizace.
Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, podívejte se na stránky www.mamaadrogy.cz. Začněte možná tím, že si pročtete některé příběhy ... spousta z nich došla mnohem dál, než ten váš, jde v nich o vážnější problémy, které ovšem nezřídka začínaly podobně. Není nutné, aby váš příběh musel zajít až tak daleko. Paní Preslové se můžete ozvat i nyní. Co myslíte?
Zde kontakty:
Centrum komplexní péče o dítě a rodinu
Odborný garant: PhDr. Ilona Preslová
Telefon: 702 036 237
E-mail: preslova@sananim.cz, pece.dite@sananim.cz
Budu ráda, když napíšete, jestli jste se rozhodla kolegyni oslovit a to i v případě, že její pomoc nevyhledáte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.