Spolubydlící
Classi
Dobry den aktualne studuju 3.rok na učelišti. Byla jsem na intru,ale kvůli koroně jsem doma. Na intru jsem od prvního ročníku a od druháku se ke mne na pokoj přistěhovala taková holčina. O rok starší ode mne (je ji 19). Nebyla to špatná holka a ani není. Vlastně jsme se spřátelily. Když na intru byla první týden,tak propašovala na pokoj lahev. Vždycky měla i nějakou tu trávu a tak jsem o polední pauze a po škole docela dobrý odreagování. Ale potom co u nas bydlela asi 2 mesice,jsem uklizela chodbičku a potřebovala jsem sundat její bundu z věšáku. Sotva jsem ji chytla do ruky neco zacinkalo a kdyz jsem se podivala blize,zjistila jsem ze v rozpáraném otvoru v bundě bylo 6 prázdných placatek. Tuto bundu nenosila a v tu chvili jsem zjistila proč. Nikdo jsme ale o techto placatkach nemely do te doby poneti,takze nam doslo ze tady musela chlastat potají. Asi po půl roce od tohoto zjištění se nám ztratilo pár peněz po tom co nás ona opila a pak druhý den se neukázala ani ve škole. Odmitala ze by nam cokoli ukradla. Zacaly jsme si veci nosit uz vzdy u sebe. Byla čímdál tím víc mimo a už se s námi ani nebavila. Po škole vždycky hnedka zmizela do ulic,vratila se v 19 h občas až v 21 a to uz vrátný nadával a měla problémy. S námi konverzaci omezila téměř jen na nutnost a už žádné společné chlastačky a hůlo nebylo. Byla k nám nepřátelská až do konce druháku. Nekdy na zacatku tretaku jsme se zacaly zase bavit a ona byla takova no ...jako to jen říct. Hrála to. Ukradla mi pak 3.500 zatimco jsem si ja hloupa nechala kabelku na pokoji. Fetuje. Plechovky v jejim batohu,vyrazka pod nosem,ukradla mi i takovou blbost jako sluchatka. Chteli jsme aby odešla,ale kdyz jine pokoje volne nejsou,neda se svitit a vymenit se nikdo nechtel...ani se nedivým. Teďka se bojím toho co pride az se vratim zpátky na intr

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Classi,
a díky za dotaz.
Chápu, že jste v obtížné situaci. Nechcete kamarádce ublížit, ukazovat na ni prstem, někomu ji udat, ale na stranu druhou si nechcete nechat líbit takové balamucení a okrádání. Rozhodování, co v takové chvíli dělat, je těžké, a v konečné chvíli bude na vás. Moje rady nebo doporučení proto berte jen jako tipy, na základě těch pár informací, které od vás mám.
Předně bych se pokusila zamyslet nad tím, co byste vlastně chtěla, aby se stalo ... chcete spolubydlící pomoct? chcete, aby vás neokrádala? chcete, aby u vás nebydlela a nic víc vás nezajímá? Jste ochotná ji krýt (ať už jde o užívání drog, pití alkoholu, nebo krádeže) a dělat, že se nic neděje? Chcete ji dát ještě nějakou šanci? A jakou? Co by se muselo stát, abyste si řekla, že tohle už snášet nebudete? Víte, kde hledat pomoc a kam se obracet? Je něco, čeho se obáváte?
Předpokládám, že máte ve škole výchovného poradce, psychologa. Dost možná bych se zatím neadresně zašla poradit tam. Právě on bude znát postupy, které má vaše škola ve školním řádu.
Zároveň bych se pokusila narovinu promluvit i se spolubydlící ... stejně popisně, jako tady v dotazu. Najděte chvíli, kdy vás vyslechne a držte se popisu toho, co jste viděla, co se dělo. Popište pití, hulení, nález placatek, ztráty peněz, nedodržování pravidel, i to, že to společné kalení skončilo a odcizily jste se, že nyní chodí pozdě, že máte pocit, že užívá drogy, a že vás bohužel napadá, že vám vzala jak sluchátka, tak peníze. Bude to těžké, ale pokud možno mluvte narovinu. Nemáte, co ztratit. Nejspíš se rozzlobí, ale také jí možná dojde, že jste si všimla nějakých změn.
Zároveň jí zkuste nabídnout kontakt na nějakou pomoc . poradce, psychologa, kontakt na NZD (napište, odkud jste a kolik je kamarádce let, případně jak reagovala, pošlu kontakty). A nebojte se jasně říct, co se stane, když se bude situace opakovat, nebo když se do určitého data nevystěhuje - to už záleží na vás.
Spolubydlící/kamarádka jednak porušuje pravidla (nosí si alkohol, vrací se pozdě), druhak se vystavuje rizikům ohledně užívání drog, za třetí vás okrádá. Tím, že to na ní řeknete, nejspíš spustíte určitý běh událostí ... a bylo by fajn dopředu zjistit, co to asi tak bude. I proto bych šla do poradny nejprve neadresně. Škola ji nejspíš osloví, bude kontaktovat rodiče, spolubydlící se na vás bude zlobit. O to spíš se možná bude sama snažit odstěhovat. Nicméně ve výsledku ji můžete takovým krokem pomoct. Bohužel to však nikdo z nás do budoucna netuší. Pokud se rozhodne, vzít to jako příležitost rozjet se v drogách naplno, je to její rozhodnutí. Nenesete za něj odpovědnost. Stejně tak si ale může uvědomit, že překračuje hranice, riskuje, že nedokončí školu a "vzpamatuje se".
V případě, že něco z toho vyzradíte, vystavujete se vy sama riziku, že na vás vyrukuje s tím, že jste hulila a pila s ní. Nicméně to se dělo, nyní se to neděje. Zkuste se k tomu postavit stejně rovně a upřímně, jako zde v dotazu.
Situace je komplikovaná a nemá nejspíš žádné jednoduché a pro všechny dobré řešení. V případě, že se rozhodnete nic neudělat, nebude se na vás nikdo zlobit. Riskovat budete nejspíš hlavně další krádeže, hádky se spolubydlící, pozdní příchody a rušení, a dost možná budete sledovat, jak se spolubydlící propadá do drog a jiných problémů. Už z toho důvodu, aby vás v budoucnu netrápilo svědomí, že jste situaci přehlížela, bych doporučila promluvit si právě s poradcem i spolubydlící. Co vy na to? Dávalo by vám to smysl? Je něco, co by vám v tom pomohlo?
Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí, a jestli vás nějaká část odpovědi oslovila.
S přáním pěkných svátkům vánočních,
Gabriela Minařík.