Bad trip
Jules
Dobrý den, je mi 15 let a travu jsem zkusil přibližně 40-50krát, nejsem si jistej nepočítám to. včera jsme si s kamarádama šli zahulit, když jsme dohulili všechno bylo vpohodě, smál jsem se a měl jsem dobrou náladu, ale když jsem asi 15 minut po dohulení šel domů, začal jsem mít docela strach, že to na mě poznají. Byl jsem ještě docela vpohodě ale asi 5 minut po tom co jsem přišel domu jsem začal mít čím dál tím větší strach. Šel jsem do pokoje kde jsem byl sám a chtěl jsem se nějak uklidnit tak jsem chodil sem a tam a snažil jsem se být klidnej, ale bylo to o dost horší. Už jsem ani neměl strach že na mě někdo pozná že jsem zhulenej, protože jsem byl sám, ale byl jsem neskutečně moc ve stresu, nepoznával jsem svůj pokoj a přišlo mi jako bych tam byl poprvý, chvílemi jsem ani nevěděl například co držim v ruce, dýchal jsem hrozně nahlas, byl jsem hrozně opožděnej když jsem šel na chvíli za mamkou, tak mi trvalo než mi došlo co říká, mluvila na mě a já jen kýval hlavou, a zniceho nic jsem úplně zapomněl co tam dělám a proč nejsem v pokoji, ani jsem nevěděl co mi říkala. Přišlo mi jako bych se úplně zbláznil byla to noční můra. Bad trip jsem měl předtím 3krát, ale takový to nikdy nebylo. Přišlo mi jako bych byl sjetej úplně něčím jiným, ale kámoši se kterýma jsem hulil byli prej vpohodě. Tohle trvalo asi 3 a půl hodiny. Teď už jsem vpohodě ale chci se zeptat proč jsem se teda cítil jako sjetej úplně něčím jiným, když ostatní bad tripy co jsem mel jsem se takhle necítil, co by se stalo kdybych si trávu ještě někdy dal a jaktože to trvalo tak dlouho, když tráva mi většinou přestane působit po 2 hodinách? Předem dekuju za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Jules,
to, co v dotazu popisujete, se stává. Nejspíš to vzniklo tak, že jste sám sebe vystrašil, že by na vás mohli doma něco poznat, a tím jste si popsaný stav sám "vyvolal". Obecně není dobré se v situaci, kdy jste pod vlivem, vystavovat situacím, které ve vás budí obavy, strach nebo úzkost. Riziko, že se vám pak rozjede nějaký podobný bad trip, je pak samosebou mnohem větší, než kdybyste si odchod domů a užívání naplánoval tak, abyste se nemusel vyzrazení obávat.
Jakmile jednou k něčemu takovému dojde, roste riziko, že se vám bude podobný zážitek opakovat i příště. Už třeba z toho důvodu, že na něj budete myslet a přát si, aby se to neopakovalo, může se zážitek zopakovat. Nejjednodušší je situaci vyřešti tak, že s užíváním přestanete, nebo ho alespoň na delší dobu výrazně omezíte. V případě, že budete i tak chtít v užívání pokračovat, pak je rozumné se držet toho, co jsem psala výše, tj, naplánovat si to tak, abyste se do podobné situace nedostal. V případě, že i tak onen zážitek přijde, je lepší s ním nebojovat, projít si jím a nebránit se. Samosebou může situaci hodně pomoci, pokud váš blízký, který je přítomný, o všem ví a pomůže vám situací projít a překonat ji. Nicméně píšete, že jste poměrně mladý a tak předpokládám, že se při společném užívání spíše vystavíte riziku, že vám někdo z legrace naopak zážitek připomene, případně bude situaci zlehčovat. Zvažte, komu tedy o zážitku řeknete a hlavně s kým budete užívat.
V neposlední řadě jsem si nemohla nevšimnout vašeho nízkého věku. Píšete, že je vám 15 let. Jste tedy ve velmi citlivém období, někde mezi dětstvím a dospělostí. K tomu patří i experimentování, hledání hranic, chybování. Možná se snažíte přijít na to, co byste v životě chtěl dělat, jaký byste mohl být, zjišťujete, co vás baví, co ne, co máte rád, co nemáte. O to víc bych se přimlouvala za to, abyste se neupínal k hulení, ale stále se snažil udržet si zájmy, koníčky, školu, nehulící přátele a nezanedbával školu a rodinu. Jde o to, aby se z experimentování s marihuanou nestal středobod vašeho života.
Nepíšete nic o tom, co vás na hulení baví, co vás k němu přivedlo, ani zda ho vnímáte jako nějaký problém. Často je to tak, že člověk hulí z nějakého důvodu - chce zapadnout, necítí se dobře, chybí mu sebevědomí, neví, jak odmítnout. Přemýšlel jste o něčem takovém?
V době, kdy dospíváte, produkuje vaše tělo spousty hormonů, které mají vliv ne jen na samotné pohlavní a fyzické dospívání, ale i psychiku. Do podobných systémů zasahuje i THC. V takto citlivém období, které je i tak plné velkých výkyvů, se spousta projevů užívání ztratí. Navíc je tělo schopné spoustu věcí docela dobře ustát. Ale přesto jste velmi zranitelný. Dávejte proto na sebe pozor, psychické zdraví i to fyzické, máte jen jedno!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.