Drogy v synově partě
Heda
Dobry den.
Mýmu synovi je 14 let a chodí do 8.třídy. Nedávno jsem zjistila,že u nějakého jeho kamaráda našli pervitin. Syn sám občas smrdí cigaretami a občas cítím i pivo,ale to jen zřídka kdy. Chápu,že v tomto věku již mladí exprtimentují s drogami,ale nemyslím si,že je dobré se takových lidí držet. Nenápadně jsem se ho zeptala zda toho kluka u ktereho to našli zná,vrhl na mne naštvaný výraz,vstal ze židle řekl něco ve smyslu,že co ho podezírám,že dělám jako bych to "piko" našla u něj a že odešel z bytu na tři hoďky ven,pak se vrátil,byl nějaký divný,nic neřekl,plácl sebou do postele a když jsem za ním potom přišla se ho zeptat jestli je všechno v pohodě,ani se ke mne neotočil a zněl trochu divně "jo v pohode,chci spat" potom kdyz jsem se ho jeste jednou neuspesne zeptala jestli treba nechce piti nebo si promluvit,jsem odešla z jeho pokoje,z jeho bundy byl opět cítit kouř,ale jen tabák,nic jiného. Kapsy jsem mu neprohledala,to nedělám. Druhý den vstal až k odpoledni,odešel ani nechtěl oběd a vrátil se k večeru "v náladě". Od té doby jsem se ptala i učitelky jestli třeba nemešká hodiny nějak víc nebo jestli se mu zhoršily známky. Odpověděla mi,že se jí zdá,že nechybí nějak neobvykle - 1 za 2-3 týdny když si odbyde odpolko mi až tak pohoršující nepřipadá a známky se drží prý tak nějak stále tam kde byly. Našla jsem si dokonce čas si promluvit s kamarádkou,která zná matku toho kluka a řekla mi,že u něj se to dalo čekat už dávno. Řekla mi,že prý zprvu také nic neviděla. A to musím dotat,že ona byla takovou jeho tetou. Bojím se,že tak dopadne i můj syn. Mám pochopení pro to,že si dá občas cigaretu i pro to kdyžby si dal jednou do měsicí pivo -ostatně já jsem byla podobná. Ale nechci aby to přerostlo moc. Uznávám,že synovi možná dávám moc svobody,ale nechci aby mel pocit ze ho omezuji a pak by treba utekl definitivne,nebo by prave just začal s drogama.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Hedo,
děkuji vám za dotaz i za důvěru.
Bohužel vám nedokážu dát žádnou jednoduchou ani zaručenou radu. Nikdo z nás nevidí do budoucnosti, a tak budeme jen těžko hádat, jakou bude mít ta která vaše reakce u syna odezvu. Rozumím ale naprosto dobře tomu, že máte strach na jednu stranu z toho, abyste něco nezanedbala, nezlehčovala, nedávala synovi svobody příliš, nebo ho naopak nezahrnovala přílišnou péčí, dohledem nebo kontrolou. V Poradně pro rodiče se setkáte s oběma případy. Zjednodušeně by se dalo říct, že oba přístupy mohou svým způsobem dítě dohnat k drogám. Ale pravdou je, že každá situace je natolik jedinečná, hraje v ní rolik tolik nejrůznějších proměnných, že není možné takto jednoduché závěry dělat.
Velmi obecně lze doporučit se synem na téma toho, co se děje, mluvit. V zásadě velmi podobně, jako píšete k nám do poradny. Mluvit otevřeně o tom, co vidíte, slyšíte, čeho si všímáte, jaké chování pozorujete (držte se popisu). Následně mluvte o svých pocitech a obavách. Nemá cenu vydírat, vyhrožovat, obviňovat, dávat ultimáta, dělat scéna. Smyslem se často míjí i dlouhé přednášky. Lepší je otázka, naslouchání a pak si raději dát čas na rozmyšlenou, zůstat v klidu a v rozhovoru pokračovat příště. Důležité je najít i vhodný moment na takový rozhovor, a hlavně to nevzdat po jednom nezdaru a odmítnutí.
Máte pravdu: na jednu stranu má syn právo na soukromí, na to věci zkoušet, dělat chyby, objevovat, hledat. Na stranu druhou spolu žijete. Vy jste jeho rodič, staráte se o něj, živíte ho, nesete za něj odpovědnost. Tudíž i on má vůči vám jisté závazky, povinnosti. Jednoduše práva a povinnosti, svoboda a odpovědnost, kontrola a pravomoci, by měli jít ruku v ruce. A umění něco takového předat dítěti, přijímat, naslouchat, ale také dávat prostor a pevné hranice, jsou asi ty nejtěžší úkoly, se kterými se rodič potýká. Nezbývá než držet palce a popřát vám odvahu si v případě, že bude potřeba, říct klidně o pomoc a podporu v podobě osobní konzultace.
Zde vkládám odkaz na to, jak vést konstruktivní rozhovor. Zde vkládám kontakt na Poradnu pro rodiče pro případ, že byste ráda s někým probrala situaci více dopodrobna.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.