flaschback
michal
dobrý den
je mi 42 let,jsem vyléčený toxikoman už přes dvacet let a poslední dobou mám stavy nesoustředěnosti a brnění celého těla a zrychlený srdeční tep,naposledy sem měl tento stav tak před třemi roky a teď se mi to vrátilo.Mám novou partnerku,novou práci,bydlíme v novém podnájmu a jsme spolu teprve měsíc.Partnerka mě ve všem podporuje a čím víc vše sdílíme,tím víc se cítím šťastný a spokojený ale moje podvědomý vypovídá o něčem jiným.Nevím,co mám dělat ,bojím se jít i spát.Před třemi týdny jsme byly s partnerkou na procházce a já dostal nekontrolovatelný záchvat a volali jsme záchranku,kde mě vyšetřili dali mi kapačku a pustili mě po dvou hodinách domů.Dále se opakoval tento záchvat v menším měřítku včera a od té doby nejsem ve své kůži.Stále si hlídám rytmus srdce a dýchám do pytlíku abych nedostal záchvat.Prosím poraďte mi,co mám dělat.Jsem z toho nešťastný a bojím se že to jednou nezvládnu.Mám strach že mě to ovládne a zblázním se,děkuji za jakou koly radu a odpověď,Michal xxxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
zní to, jako popis záchvatu paniky, ale takto na dálku skutečně jen velmi těžko soudit. Určitě bych vám doporučila vyšetření u lékaře, psychologa, psychiatra.
V dotazu píšete, že jste exuser (bývalý uživatel drog), ale jestli tomu dobře rozumím, už 20 let neužíváte. Přesto píšete na drogovou poradnu. Máte pocit, že současné potíže s užíváním drog nějak souvisí? Za sebe souvislost z dotazu nevidím.
Netuším, jestli jste drogy vysadil sám, nebo s nějakou odbornou pomocí. Vzhledek k problémům bych ale určitě doporučila zkusit vyhledat pomoc - nejspíš psychologa, terapeuta, psychiatra, kde byste mohl situace popsat podrobněji, získal další pohled na věc a zvážil možnosti - jednak o co se vlastně jedná, druhak co byste mohl dělat pro to, aby se situace pokud možno neopakovala nebo alespoň zlepšila. Obecně pomáhá mít možnost o všem s někým mluvit, už to samotné z člověka často sejme velký kus úzkosti. Na zklidnění pomáhá také meduňka, zklidňuje, navozuje spánek. Nevíte-li, kam se obracet, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, zkusila bych poslat nějaké kontakty.
S pozdravem a přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.