Hepatitida C - jsem imunní?
Batletka
Dobrý den,mám za sebou dobu,která nebyla zrovna nejslavnější. Vlastně jsem si v tu dobu hodně píchala pervitin jehlama použitýma lidma se žloutenkou C. Často tam tam bylo este par čárek krve. Ty lidi nebyli na interferonu. Byla jsem od té doby testovaná párkrát a vždycky byl výsledek negativní. Je možné že jsem imunní?

Odpověděl: Amrit Sen
Batletko, zdravím Vás,
imunní vůči viru HCV určitě nejste a bylo by více, než riskantní s něčím takovým počítat.  Měla jste prostě štěstí, možná nebyla momentální viremická nálož v krvi dotyčných tak velká, aby ji Váš imunitní systém nedokázal zvládnout a ubránit se jí. Imunitní systém nereaguje zdaleka vždy stejně, vždy záleží na mnoha okolnostech.
Víte, že inkubační doba HCV, tedy doba, kdy ji testy odhalí, trvá zhruba 2 měsíce? Záležet může i na druhu testu, jediný 100% spolehlivý, je laboratorní rozbor z plné krve.
Doporučuji Vám tedy už nikdy injekční jehly a stříkačky, ani další "výbavu" s nikým nesdílet, to znamená "nedávat" si po nikom a nepůjčovat si rozdělávačky, vody, atd., stejně, jako Vy je nikomu nepůjčujte. V každém kontaktním centru, nebo u pracovníků terénních programů je můžete kdykoli v provozní době vyměnit a i když nebudete mít k výměně žádnou, dostanete jich zdarma tolik, že s nimi bezpečně vystačíte.
I tak Vám ale rozhodně doporučuji, abyste se co nejdříve v některém kontaktním centru nechala bezplatně otestovat na HIV, žloutenky B, C a syfilis, ať máte klid a po 3. měsících se otestovat znovu, ať máte, pokud budete dodržovat všechna HR (harm reduction - snižování rizik) opatření jistotu, že jste v tomto ohledu zdravá.
V případě příznaků se můžete nechat v kontaktních centrech otestovat i na Covid-19, záchyty nakažených uživatelů dog se v poslední době množí..
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.