Opiáty- heroín
Marek1990
Zdravim mam dotaz netýka sa priamo mňa. Ale je to z mojej rodiny bratranec.. má 23 rokov a užil napoprve opiáty heroín. Doteraz nikdy to nemal.. bol som pri ňom keď si to dal.nedal si to do žily. Ale snupanim cez nos .. môže sa pri heroine predávkovať aj pri prvej dávke. Je to možné?? Snupanie je menej rizikové ako do žily pokiaľ viem ..u opiátov je to ako?? Lebo mám o neho strach.. ďakujem

Odpověděl: Markéta Kordová
Marku, zdravím Vás,
píšete už po třinácté, pokaždé ohledně někoho dalšího, to je kolem Vás opravdu tolik uživatelů? Jak jste na tom Vy?
Předávkovat se dá vždy.
Konzumace drog sebou nese řadu společných rizik a nevratných poškození, jak organismu, tak psychiky bez ohledu na způsobu jeho užití, stejně tak vždy hrozí riziko vzniku závislosti, to je Vám asi jasné. Všechny zmiňované způsoby užití mají plus ta všechna všeobecná rizika ještě specifická rizika s ohledem na to, jak je droga konzumována.
Posílení složky závislosti je úměrné rychlosti, při které se hladina drogy zvyšuje. Studie naznačují, že způsob podání určuje potencionální riziko pro psychickou závislost nezávisle na ostatních rizikových faktorech, jako je frekvence užití a výše dávky. Intravenózní aplikace je nejrychlejší způsob podání drogy, jelikož nejrychleji způsobuje zvýšení koncentrace v krvi. Požití je nejméně účinná forma podání, droga se dostává do krve v mnohonásobně nižší míře než při i.v. aplikaci, i doba od užití polknutím po nástup prvotních účinků je mnohonásobně delší nežli při aplikaci i.v. (tam je nástup účinku skoro okamžitý).
Intravenózní aplikace - relativně vysoká rizika v porovnání s ostatními způsoby užívání. Není neobvyklé, že droga je namíchána s dalšími příměsi (ty mohou být opravdu velmi různé), proto není snadné odhadnout ideální množství dané drogy - tím může dojít snadno k předávkování. Uživatelé, co aplikují i.v. mají větší riziko rozvoje plicní embolie, zablokování hlavní tepny plic nebo jejich přítoků. Dále pak kožní problémy a infekce v místě vpichu, devastace cévního systému. Při sdílení stejného injekčního materiálu přenos infekčních chorob (hepatitidy, HIV).
Kouření = inhalování par. Silně poškozuje zubní sklovinu. Touto formou je stejně toxický pro organismus jako jiné způsoby užití. Při dlouhodobé konzumaci tímto způsobem dochází k poškození plic.
Konzumace nosem - do nosu je droga vstřebávána měkkými tkáněmi a přímo proudí do krevního oběhu, tím se měkké tkáně poškozují. Při delším užívání může zcela zdeformovat nosní přepážku. Příznaky poničení se projevují samovolným krvácením z nosu, ucpáním nosu (jako to bývá při nachlazení a rýmách), bolestí hlavy. Uvádí se, že po cca 2 letech nadměrného konzumování tímto způsobem, může dojít k perforaci (protržení přepážky). Ale je to samozřejmě velmi individuální (kvalita drogy, odolnost jedince, frekvence užití...).
Anální nebo vaginální podání nejméně využívaný způsob užití (nebo alespoň jej uživatelé moc neuvádějí). Díky tomu není moc informací jaká má tato konzumace přesně účinky. Do krevního řečiště se droga dostane poměrně rychle a tím je vyšší koncentrace v krvi (hned po i.v. aplikaci). Hrozí riziko podráždění nebo poškození konečníku (to může zvýšit riziko přenosu HIV, hepatitid a pohlavních chorob). V případě, že jedinec má s konečníkem problémy (např. hemeroidy) následuje zhoršení stavu. Při tomto způsobu také velké riziko předávkování.
Myslím, že rizik je víc nežli dost.
Zatím se mějte hezky, doporučuji to s bratrancem nezkoušet žádným způsobem (kdyby to náhodu jeho nebo Vás napadlo). V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem, MK