Dceřin přítel
Zuzka
Dobrý den,mám dceru (17) - to že se občas spráská a i to,že ji v pokoji pořád smrdí tráva už ani nevnímám a prakticky jsem ráda,že "jen" hulí a napije se no. Já osobně neshledávám marihuanu za nijak zlou,takže to toleruji - přece jen v některých státech je legální,vyuziva se v medicine a také se nikdy nestalo,že by byla zlá když se zhulila. Navíc jí je za mesic 18 takze kdyz jsem z toho nedelala povyk driv,je zbytecne zacinat. Ale ten jeji pritel,ktery co jsem slyšela bere i tvrdý a bere hodně a celkově byla dcera 2x už taková no - proste to poznam,za zivot jsem par smazek poznala takze proste vim - byl to pernik. Priznam se take nejsem svata - este pred tehotenstvim jsem si trávu občas zakouřila a taky se ráda napila a přiznám se - když mi bylo 15 (nyní je mi 36),tak jsem taky tu kouli si dala na diskotéce párkrát,ale nic tvrdýho. No a proste jsem z toho rozruch netropila - zpomela jsem si kdyz moje mama delala roztuchy a vim,ze me to vzdy jen utvrdilo v mym rozhodnuti. Druhej den jsem ji nechala taky napokoji - dejezd. A treti jsem se snažila si promluvit,ale zacala jsem vetou: "jak sis užila pátek? Udělala jsi hodně věcí." nechtěla jsem začít nijak zhurta a navic mam trochu pochopeni. Pokracovala jsem slovy jako,že jestli si neda pivo - kdyz ji naleju sklenku vzdycky rozvaze jazyk. Takze jsem pokracovala dal jako: jestli si dala kouli (vedela jsem ze slo o piko,ale chapete....). Dcera se koukla na zem a ja jsem rekla neco v tom smyslu,ze jsem driv taky si obcas takhle ustrelila a ze to nechci hrotit a ze me zajima jen jak ji na tom bylo a zda ji to oslovilo.
Ona tak nejak vi,ze i dodnes si obcas to brčko sem tam dam (sice ne pred ni a je to tak jednou do mesice) takze pred ni nebudu hrat svatou. Ona se priznala ze to nebyla koule a kdyz jsem ji priznala ze vim co to bylo a ze ji jen zkousim tak mi rekla ze ji to byvilo ale ze bez pritele ze to neni ono. Takze pry ze si da uz jen s pritelem a ze se bude snazit i jeho premluvit to omezit. Ja se jen zasmala a rekla jsem: bud uprimna. Ja takovymahle kecama taky krmila svoji matku a ze ji to nevycitam a ze me spise zajima proc si nechce dat osamote. Ona mi rekla jen ze nechce byt sama se sebou. Coz jsem pochopila. Ale ted se k nemu skoro odstehovala a vyfetovana je vzdy kdyz ji vidim. Je mi ji lito. Ale zaroven znam sebe v ty dobe - kdybych ji zkousela vytahnout,tak si bude myslet,ze jsem proti ni a ze by utekla uz nadobro,takze ji chci nejak nenasilne premluvit aby treba obcas byla cista a aby to aspon omezila a i kdyz se snazim ji vytahnout na sklenku uz vetsinou odmitne a kdyz uz prijme jednou za tri mesice aby se nereklo,tak je sjeta. Ach jo. Ja tedka uplne chapu jak se citi,ale ona no proste.... To neprijme a bude stejne jako tehdy ja tvrdit,ze je matka blbá a nic nechápe. Proaim jak naladit stejnou notu,ale predem upozornuju,ze do zadny poradny ji neprizahnu a do lecebny taky ne,protoze nic peknyho na tam neni. Ani zadnou socialku,nechci aby ji nekam zavreli na posledni chvili doapivani.... Ja hz nevim.

Odpověděl: Amrit Sen
Zuzko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Jen velmi těžko můžete být dceři prospěšná a ku pomoci v souvislosti jejím užívání drog, když je také, byť, jak píšete kontrolovaně, sama užíváte, to prostě nefunguje, i kdyby o tom neměla vědět, tím spíš, pokud o tom ví, nesejde na tom, jestli jde o marihuanu, rizikové užívání alkoholu, nebo jiné návykové látky.
Nezlobte se, ale Vámi popsaný pohled na problematiku užívání drog nesdílíme a není se tolik čemu divit, že Vaše nešťastná dcera je tam, kde je...
Internetové poradenství má své limity a správné otázky, které pokládáte, jsou k řešení při osobním setkání a poradenské konzultaci....
Mám pocit, že jste nám nedávno psala, opravte mě prosím, jestli se pletu. Využila jste naše doporučení? Podívala jste se do odkazů, volala jste na linku? Pokud ne, není na co čekat, rozhodně to udělejte.
Jak jsem už psal, máte možnost zavolat na naši linku, objednat se k nám, nebo do dalších zařízení a služeb v republice, bezplatně i anonymně.
Kopie části předchozí odpovědi:
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované, bezplatné poradny:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Podrobnější informace o zařízení, poskytovaných službách a o tom, jak pracuje:
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/tekave-latky.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
Další možností je zavolat na Poradenskou linku Kontaktního centra SANANIM, každý všední den, mezi 13 a 17 hodinou: +420 602 666 415
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.