Bývalý uživatel
Alexandra
Dobrý den. S manželem jsme spolu tři roky, když vstupoval do vztahu se mnou, byl uživatelem pervitinu, celkem za 36 let života aktivně pervitin užíval asi 10 let s přestávkami. Zcela určitě přestal brát, myslím, že měl velkou motivaci - možnost začít úplně nový život v rodině vzal jako příležitost s drogami skoncovat. Na začátku jsme měli dohodu, že v případě jakéhokoliv mého podezření, že by mohl snad drogu znovu užívat, smím ho namátkově testovat, pro svůj klid. Po narození dítěte, což je zvýšená zátěž jak na psychiku, tak i na fyzickou stránku, se mi začal zdát divný. Víceméně jevil všechny příznaky toho, že zase užívá, nejedl, hubnul, byl podrážděný nebo naopak extrémně doma pomáhal a pak odpadl, doslova by jen spal. Na můj dotaz, zda opět nebere, se na mě obořil, nazval mě paranoidní, reagoval až výbušně a zle. Když jsem ho chtěla otestovat a odvolávala jsem se na naši dohodu, řekl, že pokud mu test vyjde negativní, odejde ode mě, jelikož nehodlá setrvávat ve vztahu, kde není důvěra. Já jsem nakonec nabyla dojmu, že mu křivdím, sama jsem z důvodu úplného vyčerpání psychického i fyzického skončila u terapeuta, jelikož můj pocit z něj se rozcházel s tím, co mi tvrdil. A já samozřejmě měla strach z testu, který by byl negativní a z toho, že nás manžel opustí, proto jsem mu test neudělala, nikdy jsem neměla odvahu. Nakonec jsem ze zoufalství vzala z jeho peněženky občanský průkaz a kartu a po olíznutí jsem cítila hořkou chuť, pervitin (jako bývalá uživatelka - v pubertě) si myslím, že je to nezaměnitelná chuť. Abych se přesvědčila, že mu nekřivdím, koupila jsem si test na přítomnost amfetaminu v moči, z karet jsem vatovou štětičkou setřela okraje, vymočila jsem se, štětičku jsem namočila do své (čisté) moči a tekutinu ze štětičky jsem aplikovala na test. Už celá tato procedura dokazuje, jak moc zoufalá jsem a jak moc ponižující celá situace je. Test vyšel pozitivní. Manželovi jsem nic neřekla, zabalila jsem test a dopis, kde jsem mu vše popsala a odvezla ho na noční směnu do práce s tím, že jsem mu řekla, ať už se z práce nevrací, že ví sám moc dobře, že doma být nemůže, jelikož je toto soužití neúnosné nejen pro nás, dospělé, ale i moje a naše společné děti. Odjela jsem a okamžitě mi volal, sprostě mu nadával, co si to dovoluji, že jsem tak ubohá, že jsem mu - cituji: "pochcala občanku" a na můj dotaz jak si vysvětluje, že je test pozitivní mi řekl, že u toho nebyl a že je dost možné, že jsem si to vymyslela, protože jsem paranoidní. Vysvětlila jsem mu své pohnutky, že mám strach ho otestovat normálně, jelikož mě pro mě zcela nepochopitelně vydírá tím, že kdyby test byl negativní, tak nás opustí. Byla jsem rozhodnutá ho už domů nevzít, jelikož jeho postoj k drogám je minimálně zvláštní, já bych jako bývalý uživatel pro klid svůj i jeho podstoupila testování kdykoliv. Po čtyřech dnech se mi ozval, jeli jsme si o všem promluvit na neutrální půdu, já mu sdělila i to, že chápu, že si třeba na chvíli "ulítnul", že vše se dá řešit a u když to netoleruji a tolerovat nebudu, připustím, že i to se může stát. On vše vyvrátil, nakonec se vrátil domů a rok fungoval. Po roce se situace opakuje, jeho výbuchy vzteku jsou již k nevydržení, křičí na mě kvůli každé hlouposti, pořád by jen spal, na mě je veškerá pečeť o domácnost, o děti, nákupy, všechno. Když hlídá děti, je to v poloze ležmo, telefonem v ruce a když děti něco chtějí, odvětí jim řevem. To je asi to nejhorší. Drogy bere výhradně v práci, je tam obklopen aktivními uživateli. Jak mám situaci řešit? Jsem zoufalá, vyčerpaná, bolí mě, že to nevidí a že svůj vztek na své selhání obrací proti nám všem. Vím, že je to neúnosné a vím, že jiná cesta než test i po hrozbou toho, že odejde,asi není. Tohle si nikdo nemůže dovolit a jestli pro něj funkční rodina, zázemí, inteligentní žena a zdravé miminko nejsou dostatečný motiv, aby sebe přestal ničit, musím mu dát prostor pro to, aby to zvládnul sám bez nás. Nevím jak to celé navléknout, abych především ochránila svou už tak hodně podlomenou psychiku, psychiku dětí a abych mu dala najevo, že ho neopustíme, protože recidiva bohužel u dlouholetých uživatelů bývá, ale že to musí začít řešit. Omlouvám se za velmi dlouhou otázku, ale už vážně nevím jak dál. Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Alexandro, zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry. Děkuji za sdílení příběhu, chápu Vaše trápení, obavy i bezradnost. Prožíváte velmi náročnou situaci, Vy, děti, manžel, celá rodina. Podle všeho manžel drogy, nejspíš pervitin, opět užívá. Úskalím je, že, snad zatím, nedokáže problém otevřeně přiznat a sdílet, byť se natolik trápíte. Dokud si problém nepřizná, nesvěří se někomu dalšímu a nevyhledá podporu a pomoc, těžko se něco změní, problém se závislostí a užíváním se bude jen prohlubovat.
Z mého pohledu tím, kdo v tuto chvíli potřebuje pomoci, jste především Vy. Doporučuji Vám bez otálení zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konultace a další bezplatné služby partnerům uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky, nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete pro sebe, manžela i rodinu podniknout. Dozvíte se, jak s manželem komunikovat, jak v mimořádně náročné situaci "ošetřit" sebe a děti, aby Vás soužití se závislým totálně nesemlelo. Seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci manžela k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Získáte užitečné informace, uleví se Vám, dozvíte se, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas, budete pevnější v kramflecích a snad se Vám uleví. V opačném případě existuje riziko, že se stanete spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala, rezignujete na vlastní život a budete žít život jiného, respektive závislého manžela, ztratíte pojem o hranicích, za které byste se neměla nechat zatlačit, natož abyste je uhájila.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné adiktologické služby, které mohou být poskytovány i anonymně, obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontaktyhttp://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované poradny:
Poradna pro rodiče a partnery SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Podrobnější informace o zařízení, poskytovaných službách a o tom, jak pracuje:
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Volat můžete i na naši Poradenskou linku SANANIM
každý všední den od 13 do 17 hodin:
+420 602 666 415
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, jsme tu pro Vás!
Amrit Sen