Rada
Nikyy255
Zvědavá kdo mi poradí, protože tě adiktolozce co jsem k ní chodila už nevěřím.Vseci takový by mě hnali jen do léčeben.Asi zas dopadnou zlé, protože nemám už sílu na ježdění za někým kdo mi moc neporadím.Potrebuju jasný popisy co mám dělat.A někteří adiktolozce jsou tak drazí.Ja si myslím, že většinou pomůže jen změnit místo,lidí nebo nevím něco co by mě nedělalo chutě.A je to mooooc těžké být zamilovaná do vařiče,který mi to začíná zakazovat a dnes jsem si dala a nic mě už to nefunguje vůbec.Jen se vždy těším na to jak si dám a mám v hlavě že mi to dá šupu abych ono nic.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Nikyy,
víte, ono je velmi těžké v situaci, jako je ta vaše, radit. Obzlášť, když adiktoložce nevěříte a nesouhlasíte s jejím navrhovaným řešením, které se na základě vašeho vlastního popisu situace zdá celkem rozumné a zcela na místě i mně - tedy nástup na déledobější pobyt do léčebny a nebo dokonce terapeutické komunity.
Ono obecně není úplně nejlepší dávat nějaké zaručené rady. Pokud vás samotnou řešení nenapadá, velmi snadno se v případě rad člověk dostane do pozice, kdy radí a na druhé straně slyší jen "ano, ale ...".
Nicméně vy sama jedno řešení navrhujete. Zmiňujete, že by se vám hodilo změnit prostředí a lidi. A máte pravdu, že vím z praxe o lidech, kterým s vysazením a celkovou změnou životního stylu pomohlo třeba vycestování z ČR, nebo nástup na nové pracovní místo někde dál od místa dosavadního bydliště, nebo třeba i déledobější dovolená v zahraničí.
Jestli se vám zdá vhodné změnit místo a lidi, vlastně se s adiktoložkou na spoustě věcech shodujete. Právě pobyt v léčebně nebo komunitě má člověka vytrhnout z jeho prostředí, kde se mu abstinovat z nejrůznějších důvodů nedaří. Léčebna i komunita jsou navíc prostředí od drog chráněné (samosebou je to nakonec vždy o lidech, ale tak by to mělo být) a zároveň plné odborníků, jako je psycholog, terapeut, psychiatr, kteří mohou v tom nejtěžším období pomoci s abstinenčními příznaky, podporou motivace atd. Stejně jako mohou pomoci a podpořit rady, tipy a hlavně zkušenosti a pohled ostatních v léčbě. A to hlavně s pohledem na sebe, na svoje prožívání, důvody, které mne u závislosti drží, na to jakým způsobem si potíže způsobuji, na co a koho bych si měla v budoucnu dát pozor, co jsou pro rizikové situace, rizikový partneři, podle čeho poznám, co se vlastně děje, jak si porozumnět, jak rozumnět druhým, a co bych mohla zkusit jinak, na čem bych mohla stavět dál.
Vždycky je to ale tak, že ani nejlepší péče, nejlepší terapeut, nejdražší dovolená a odstěhování se stovky kilometrů má efekt jen tehdy, pokud o změnu alespoň trochu dotyčný skutečně stojí. Jinak si totiž i v tom novém prostředí, nebo i v komunitě, důvod k odchodu z léčení, nebo cestu k drogám, prostě najde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.