jak definovat omamné a psychotropní látky
Terez
Dobrý den,
píšu bakalářskou práci na téma Zneužívání návykových látek nezletilými - Příčiny a důsledky. Zasekla jsem se u kapitoly "Druhy návykových látek". V této kapitole musím rozdělit návykové látky na alkohol a omamné a psychotropní látky. Nikde nemůžu najít přesnou definici na omamné a psychotropní látky. Nedokážu přesně porozumět tomuto konceptu. Materiály, které ke zpracování mé práce používám pojednávájí o tom, že se do takových omamných a psychotropních látek řadí i alkohol, který jsem už předtím definovala s samostatné kapitole. Jsem opravdu ztracena a nevím jak s tímto pojmem nakládat.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Terez,
chápu vaše zmatení. Terminologie v tomto směru není jednotná. Budete-li se jakéhokoli dělení látek držet, doporučuji citovat zdroj, o který se opíráte. A klidně zmínit i nejasnosti, se kterými jste se potýkala. Ostatně řešení, které vaše otázka implikuje je: alkohol je omamná a psychotropní látka, ale s ohledem na téma práce a frekvenci užívání alkoholu mezi nezletilými a legálnost, zmiňujete alkohol odděleně od ostatních drog. Zajímavé by pak bylo zařazení tabáku, konopí a farmak s omamným a psychotropním účinkem.
Jinak máte samosebou pravdu: alkohol je návyková, omamná a psychotropní látka. Z pohledu zákona je legální, a má tedy jiné postavení, i proto se pak v zákoně mluví zvlášť o alkoholu a zvlášť o omamných a psychotropních látkách. Tam byste nejspíš mohla podporu pro toto rozdělení dohledat.
Jako možný zdroj pro citace, definování a třeba i ilustrování nejednoznačnosti pojmů mohu doporučit například:
Glosář pojmů na www.drogy-info.cz
Psychotropní/psychoaktivní látky
Omamná látky/narkotikum
nebo wikipedii:
psychoaktivní/psychotropní droga/omamná látka
K definování těchto pojmů v našich zákonech se pak také vztahují některé úmluvy:
(1) Jednotná úmluva o omamných látkách/narkoticích („Single Convention on Narcotic Substances") z r.1961 a (2) Úmluva o psychotropních látkách („Convention on Psychotropic Substances") z r. 1971.
Hledání významu slov, historie některých pojmů, výběr, které definice se budu držet, je součástí psaní podobných prací. Neklesejte proto na mysli, určitě se s tím poperete.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.