Účinky pervitinu
pepa
Dobrý den,
poslední dobou jsem experimentoval s pervitinem, celkem jsem měl cca 30 dávek vždy šňupnutím, měl jsem různé vzorky, které si chválí i dlouholetí uživatelé, různé dávky apod.
Můj dotaz by se týkal účinků pervitinu, protože maximální zaznamenaný účinek byla zvýšená energie, a to poměrně krátkodobě v řádu jednotek hodin, žádná euforie, rauš, vyšší míra upovídanosti nebo myšlenkového trysku než obvykle - nic takového jsem zkrátka nezaznamenal. Fyzické účinky přitom odpovídají (chemický pot apod).
Prošel jsem mnoho dotazů na Vaší poradně, pár podobných jsem zaznamenal, kdy Vaše odpověď spočívala v tom, že na každého droga účinkuje individuálně (ostatní uváděné faktory týkající se dávkování, kvality jsem myslím vyloučil). Dokážete specifikovat, čím by toto individuální působení mohlo být způsobeno? Je nějaká studie, která by se tímto snad zabývala?
Cílem dotazu není, aby mi droga fungovala, ale spíše zvědavost. Za tu dobu jsem se setkal s mnoha lidmi, kteří jsou na tom kvůli perníku opravdu dost špatně a tím mě na podobné experimenty poněkud přešla chuť.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, pepo,
o žádných takových výzkumech nemám bohužel informace, nicméně některé informace lze vyvodit na základě informací o metabolismu, resp. o tom, jakým způsobem je v těle pervitin metabolizován a následně vylučován. Pervitin je v těle, v játrech, rozkládaný enzymem CYP2D6 a dále FMO3 (monooxygenáza 3 obsahující flavin). Množství těchto látek, resp. jejich případná "kvalita", je individuální a má vliv na rychlost odbourávání pervitinu, stejně jako množství inhibitorů tohoto enzymu apod.
Pokud jde o efekt na nervovou soustavu, existují lidé, například s poruchou pozornosti, kteří při terapeutických! dávkách stimulantů zaznamenávají nikoli zrychlení myšlení, ale spíše zlidnění a větší soustředěnost, což ve výsledku vede k většímu výkonu.
Zároveň je možné, že je vnímaný rozdíl daný i subjektivním hodnocením a tím, že se v době užití pohybujete mezi uživateli. Je možné, že z pohledu neuživatele, někoho střízlivého, může být užití naprosto zřejmé. Zejména na začátku užívání může být výsledný účinek ovlivněn také vlastním očekáváním a nastavením. Lidé s vysokou mírou potřeby sebekontroly se mohou jednoduše velmi kontrolovat a nějakou dobu trvá, než hranice povolí.
Snad alespoň takto. Některé z uvedených informací si můžete zkusit podrobněji dohledat zdezdezde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.