Pocit reality ve snu z marihuany
Vitek
Dobrý den, dneska jsem měl velice silnou marihuanu, dal jsem si ji hodně a když jsme s kamarádama odcházeli měl jsem stav kdy jsem si neuvědomoval realitu a myslel jsem si, že to není realita a když jsem si to vterinove uvědomil, že se to opravdu děje tak jsem měl obrovský strach z toho, že to není normální a něco se stane. Pocit takovej jak kdybych se několikrát teleportoval ze snu do snu. Taky jsem měl pocit, že žiju a dívám se z druhé osoby. Okamžitě jsem zapomínal co se dělo před pár vterinama. Ale ten pocit, že to není realita a je to sen a potom to uvědomění, že je to realita s obrovským strachem bylo nejhorší. Marihuanu jsem měl venkovní, která jinak voněla (méně aromaticky a spíš tak hnusně, úplně jinak než klasická tráva) a byla to taková ta velká zelená s temy velkými palicemi. Chtěl jsem se zeptat, je to normální co se mi stalo při velkých dávkách? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vítku,
vím toho o vás a vašem užívání velmi málo, i proto se mi těžko na váš dotaz odpovídá. Předpokládám, že jste v počátcích užívání, je to tak? Stav, který popisujete, byl evidentně nepříjemný. Netuším, kolik jste toho užil, jaké máte předchozí zkušenosti s podobnými stavy, nebo jestli třeba nemáte v rodině nebo i v osobní anamnéze nějaké podobné zážitky či psychické problémy. Většinou člověk kouří proto, aby měl dobrou náladu, smál se hloupostem, ničemu, měl pocit, že je s přáteli a je mu dobře. Tenhle zážitek takový nebyl. Nevím, jaké bývají vaše zážitky jindy, nicméně z mého pohledu jste toho buď vykouřil příliš (nebo jste hodně šlukoval), nebo to byl silnější model, nebo vám zjednodušeně řečeno nedělá marihuana dobře a možná i hrozí větší riziko, že si dalším užíváním rozjedete nějaké vážnější psychické problémy. Špatné zážitky, na které se soustředíte, mají tendenci se opakovat. Proto bych na vašem místě v ideálním případě s užíváním raději, pro ochranu svého psychického zdraví, přestala. Napadlo vás to?
Pokud je pro vás abstinence nepředstavitelná, pak zkuste alespoň snížit dávku, méně šlukovat, kouřit pomaleji tak, abyste si mohl včas uvědomit, že už máte dost. Snažte se o sebe starat, odpočívat, ale také se věnovat koníčkům, přátelům. Najděte si někoho, s kým můžete o svých stavech mluvit. A budete-li v užívání pokračovat, zkuste si dopředu zajistit klid a bezpečí tak, abyste rizika podobných zážitků minimalizoval.
Psychické zdraví máte jedno! V praxi vím o několika relativně mladých lidech (cca 20 let), kterým intenzivní užívání marihuany způsobilo vážné psychické problémy, které si vyžádaly hospitalizaci. Dávejte tedy na sebe pozor!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.