makový život
Josef
Všechny srdečně zdravím,ve stručnosti se popíšu,je mi 29 let,mám skvělou práci která mě baví,a moc nerad bych o tu práci přišel,mám slušné vystupování,svojí sociální úroveň nedokážu zhodnotit..mám diagnostikovanou paradnoidní schizofrenii způsobenou cannabinoidy a 4x jsem byl hospitalizovan na psychiatrii kvůli bludům když jsem onemocněl psychozou,od 17ti do 28mi let jsem byl aktivním kuřákem marihuany,prakticky jsem si marihuanu dopřával (poslední 4 roky zejména skunk) denodenně po celý den,potom mi šéfová nabídla lepší pracovní místo v lednu toohle roku, které jsem ale kvůli marihuaně ze začátku nezvládal,když jsem se večer předtím zhulíl a na recepci mi přišel člověk ,soustředil jsem se hlavně na to co si ten človek o mě říka,bylo to něco v tom smyslu "co tu ten človek proboha dělá,nepatří sem,nezvládá tu práci"vždycky jsem zmatkoval,zvlášt ,Když mi vedoucí recepce koukala ze začátku vždy přes rameno,tak jsem se rozhodl že s marihuanou seknu,ze dne na den se mi podařilo přestat,přesto že se mi to zdálo předtím nemožné ,nejhorší byly ty první 3 dny ale potom už to bylo v pohodě,momentálně na trávu nemám žádnou chuť,nechybí mi,zvlášt když si vzpomenu jak mi marihuana vždy dokáže zatemnit mysl,nyní ale čelím mnohem těžsímu soupeři,tým je právě pervitin,pervitin jsem zkusil poprve když mi bylo 15,užival jsem ho velmi zřídka s velkým časovým odstupem,třeba 4x jsem si šňupnul za rok,potom jsem měl ve 20ti letech období kdy jsem ho začal užívat docela často a v té době jsem práve utrpěl svojí první psychózu ,v roce 2011,kdy jsem si začal myslet že se přátele , rodina ,všichni proti mě spikli a usilují o můj život,vždy když jsem si dal další dávku ,nepřijemné stavy se prohlubovali ,takže nebylo těžké přestat,bohužel jsem nevěděl co se to stalo a já nevědel že potřebuji psychiatrickou pomoc,můj mozek byl stále ovlivněný psychózou,nastoupil zrovna podzím,svět byl najednou hrozně temný,nikomu jsem nevěřil,hrozně by mi tenkrát pomohlo kdybych si mohl o tom s nekým promluvit ale opravdu nebylo komu se svěřit,jediný komu sem se stým mohl svěřit byl můj otec,ale ten byl odemě 2000km a bylo to pro mě hrozně těžky vysvetlit česky ,natož pak jazykem jakým mluvil muj otec,tomu jedinýmu jsem věřil,zanedlouho můj otec zemřel a já tenkrát poprve realně uvažoval o sebevražde,přišel sem o všechno,navíc jsem ztratil veškerý pojem o realite,ale vždycky když jsem se na to chystal,dostaval jsem myšlenky že po mě jdou,že to je přesně to co chtejí abych udělal,tak jsem vždycky přesel na jiné myšlenky,já vnímal svět a život úplne odlišně než ho vnímám teď,všechno bylo hrozně temný,trpěl jsem schizofrenii,trvalo to asi do 24 let,potom to temné období nějak přešlo,začal jsem chodit na brigády,potom jsem našel způsob jak vyďelávat na internetu,začal opět sportovat po 4 leté pauze a to temné období zmizlo,ale schizofrenie ne,ve 24 letech jsem byl poprve hospitalizován,měl jsem pocity,že mi konkurence chce zničit můj e-shop,že mě chtějí odstranit,začal jsem užívat antipsychotika a bludy zmizly,ovšem tak jednoduchý to nebylo,život na antipsychotikách není úplně snadný,kvalita života je rapidně zhoršená,AP jsem několikrát vysadil a vždy jsem skončil opět na psychiatrii,nyní AP opět neberu,ale teď je to jiné,hodně kontroluju své myšlenky,mám zaměstnání na častečný úvazek a to je pro můj zdravotní stav dobré,protože jsem furt v kontaktu s lidmi a neizoluji se,dál nemám už tak stresový život,antipsychotika jsem vysadil cca před 2ma měsicema,přesto,že užívam denne pervitin (denně spím)je můj psychický stav O.K. (bez bludu,obav a stresu,chování flegmatické,nálada dobrá,občas deprese)Moje poslední etapa užívání pervitinu trvá rok,začal jsem ho užívat 27.8.2019..do té doby jsem sportoval , hodně četl knížky o stravě a o fitness všeobecně,plánoval jsem si udělat trenérskou licenci,ale vykašlal jsem se na to,pochyboval jsem o sobě,přestal jsem i cvičit..pervitin jsem z počátku užíval pouze v pátek,pak o víkendech a teď jsem v takové fázi ,že v sobotu mám pauzu aby se receptory trochu pročistili a v neděli opět kupuji,jedu od neděle do pátku,spím každý den,od té doby co pervitin užívám pravidelně jsem přibral 4kg,často zanedbávám stravu přes den a jím v noci ale paradoxně jsem kvalita mého života zlepšila z určitýho pohledu,i když nevidím žádnou budoucnost,mám se na co těšit jak vstanu,jak příjdu domů z práce,problém je moje finanční situace a moje vztahy s dealery,za pervitin utratím přibližně 10-12 tisíc korun měsíčně + náklady za bydlení a stravu,jsem zhruba 15 tisíc v mínusu,utratím víc než vydělám,své dealerce nevěřím ale už mam v záloze novou dealerku,pokud ani u ni nebudu spokojený nevím co budu dělat,bez pervitinu nedokážu chodit do prace a o ostatních aktivitách které mám ani nemluvím,nic se mi nechce,sem přikurtovaný k posteli a trpím bolestma zad,ještě mě napadlo že je pro mě cesta ale zřejmě jen krátkodobá a to substituční léčba,nahradit ten pervitin nějakýma pain killerama které by mi trochu zlepšili náladu dodali energii-naříklad ten subotex? řeknu to narovinu,chci aby mi to dodávalo to samé co pervitin,bez toho smysl asi nevidím
Děkuji za přečtení a případnou odpověď , mějte hezký den

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Josefe,
děkuji vám za důvěru i za dotaz.
Chápu to tak, že vaše situace je komplikovaná. Máte bohaté zkušenosti jak s užíváním drog, zejména marihuany a pervitinu, tak s následky, které se projevují na vašem psychickém zdraví - mluvil jste o bludech, paranoidní schizofrenii, depresích i závislosti. Za těch pár let jste byl několikrát hospitalizovanán, medikován, opakovaně jste medikaci vysazoval a znovu se vám stav zhoršoval. Jestli tomu rozumím dobře, nebyl jste de facto nikdy dlouhodobě střízlivý, resp. pouze pod vlivem léků, vždy jste do určité míry buď hulil, nebo užíval pervitin.
Předpokládám, že o vašem užívání drog ví jen velmi úzký okruh lidí, o vysazení antipsychotik nikdo neví a rozhodl jste se pro něj sám. Pletu se?
Z velmi blízkého okolí znám podobné příběhy. Vím, že neexistuje žádné jednoduché a rychlé, ani zaručené řešení. Držet se v izolaci a samovolně vysadit léky je skutečně jeden z největších průšvihů, takže kvituji, že chodíte do práce a udržujete kontakt s lidmi. I jejich reakce by pro vás mohly být důležitou zpětnou vazbou. Přesto se domnívám, že by stálo za úvahu najít ve svém životě osoby, se kterými budete podobné kroky konzultovat - ideálně nějakého odborníka, psychiatra, terapeuta, poradenského pracovníka. To, že jste nespokojený s kvalitou svého života v době užívání antipsychotik by mohlo mít své řešení - nejspíš né ideální, ale snad přinášející alespoň zlepšení - v postupném vysazování a sledování změn, v úpravě medikace, v kombinaci s psychoterapií a skupinovou terapií, a hlavně při vysazení drog, které v kombinaci s léky mohou nadělat spíše větší paseku, než pomoci. Sám mluvíte o tom, že vysazení vám v zásadě žádné dramatické zlepšení do života nepřineslo, spíš jste se rozjel v pervitinu a neumíte se zastavit. Pervitin vám udává životní tempo, je něčím, na co se těšíte, ale finančně, a dost pravděpodobně i v řadě dalších ohledů (psychický stav dlouhodobé užívání pervitinu příliš nezlepšuje) do průšvihu. Díky již existujícím psychickým problému jste navíc alespoň z mého pohledu ještě zranitelčnější. Přimlouvala bych se proto, abyste zašel za svým psychiatrem, a o všem si s ním promluvil. Nebo hledal podporu v podobě psychoterapie, skupinové terapie, poradenství, prostě našel místo, kde byste se dokázal odvážit mluvit upřímně o drogách i lécích apod.
Pokud jde o náhradu/substituci pervitinu, pak v Česku nejsou k tomuto účelu léky schválené. Sem tam se objeví nějaký výzkum zaměřený na substituci ritalinem, u nás se tomuto tématu věnoval např. Karel Hampl nebo tým na Klinice adiktologie. Vámi zmiňovaný Subutex se užívá jako náhražka opiátů.
S pozdravem a přáním, abyste v sobě našel sílu ten rozjetý vlak zastavit,
Gabriela Minařík.