Kokain
XXX
Dobrý den, je mi 29 let a jen na úvod uvádím, že jsem zhruba od 15 do 25 let kouřil prakticky denně marihuanu, Momentálně k ní mám vztah negativní, nemůžu jí ani cítit a neláká mě.Alkohol piji příležitostně, jen na narozeninových oslavách a koncertech za to vezmu víc. Zhruba od 20 let se v naší partě začal oběvovat kokain. Po celých téměř 10 let to byla záležitost cca 3x do roka na větších párty. Jinak jsem na kokain neměl absolutně pomyšlení a i když mi z jedné akce zbylo, tak jsem to uklidil a vytáhl až za půl roku a ani by mě nenapadlo si ho jen tak dát. Změna nastala až v posledních 3 měsících. Nejdříve to bylo jednou za 14 dní, pak jednou za týden..To co se stalo v posledním týdnu mě ovšem vyděsilo. Měl jsem dovolenou, ale díky koroně zájezd padl a já byl najedou bez programu. Zašel jsem s kamarádem na pivo a objednali jsme si 1g kokainu, který za večer padl, ovšem po cestě domů, jsem dostal hroznou chuť pokračovat a tak jsem si sehnal další 1g a celý ho sám spotřeboval. Celou noc jsem byl vzhůru a druhý den prospal. Po dalších 24 hodinách jsem dostal opět velkou chuť a za den jsem vyšňupal 3g !! V tomto duchu se táhnul celý týden. Skoro nic jsem nejedl, málo spal..A jen užíval o samotě doma kokain. Pokud ho nemám u sebe, přepadá mě hrozná touha a nedokážu jí odolat. Za tento týden jsem utratil za drogu přes 20 tisíc korun a dostavily se deprese a hrozný strach, že jsem provedl něco hrozného a nedokážu tomu vzdorovat. I přes to mám stále chuť. Vyděsilo mě, že to mělo tak raketový vzestup a mám strašné výčitky a deprese, že jsem se stal drogově závislým. Kokain už mi ani nepřináší žádné pozitivní stavy, spíše jen prohlubují mojí špatnou náladu. I přes to ho dál užívám. Chtěl bych znát váš odborný názor na tuto situaci a zda by jste doporučil odbornou pomc, nebo jen moc panikařím a když se zakousnu, tak bude za pár dní lépe.Ještě bych dodal, že jsem pracující člověk, dálkově studuji VŠ, sportuji a mám dobré vztahy v rodině. O to více nechápu, co se ve mě tak náhle probudilo.Děkuji za přečtení a případnou odpověď.
Hezký den

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
díky za důvěru i za dotaz.
Bohužel nedokážu takhle na dálku vyhodnotit, jak na tom jste a co bude dál. Nicméně je dobře, že píšete. Je dobře, že si problém uvědomujete. To je pro jakoukoli změnu nebo zastavení užívání základ! Ve váš prospěch hraje i to, že máte zázemí - rodinu, práci, vzdělání, záliby, sport.
S vysazením kokainu přichází vystřízlivění spojené s chutěmi, depresemi, pocity provinění ... s intenzitou přiměřenou předchozímu užívání, takže nic neobvyklého. U vás je vysazení spojené i s pocitem uvědomění si, že jste užíval kokain s intenzitou, které nerozumíte, což ve vás vzbuzuje obavy až strach. Možná vás straší pomyšlení, že jste něco takového dopustil, že jste nad něčím ztratil kontrolu, utratil za pár dní 20000,-. I z toho důvodu si říkám, že by bylo lehkovážné celou věc uzavřít s tím, že o nic vážného nejde. I kdyby se vám bez větších potíží podařilo vysadit, jistě by stálo za pokus přemýšlet o tom, co se to vlastně stalo. Z toho důvodu bych vám doporučila vyhledat terapii, o užívání a všem, co vás k tomu napadá, s někým mluvit, nedělat, že se nic nestalo.
Pokud se rozhodnete vysadit, poperete se zdárně s chutěmi, všechny nepříjemné pocity s velkou pravděpodobností odezní, jejich intenzita poleví. Ale stejně tak se může stát, že s chutěmi budete bojovat opakovaně, budete si hledat důvody a příležitosti k užití a v užívání pokračovat. Nebo se mohou některé pocity vracet třeba i proto, že se je budete snažit popřít a dělat, že se nic nestalo.
Rozhodnutí, co dál, je na vás. Kdybyste však uvítal pomoc a podporu, můžete kontaktovat jakoukoli adiktologickou ambulanci, najít si psychoterapeuta, nebo alespoň zavolat na linku pomoci:
NÁRODNÍ LINKA PRO ODVYKÁNÍ NELEGÁLNÍCH DROG
800 35 00 00 po-pá 10-18 h
S pozdravem a přáním hodně sil na boj s chutěmi, a odvahy postavit se celé situaci čelem,
Gabriela Minařík.