kvartální alkoholik
Martina
Dobrý den, synovi je 30 let a když na něj tak po měsíci přijde chuť na alkohol, nedokáže sám přestat a úplně by se upil. většinou se to ukončí tím, že ho hlídáme, zamykáme a držíme za nohy, ruce, cokoli, aby nám nevyskočil oknem pro další alkohol. Už jsme s ním mluvili po dobrém, po zlém...Nakonec nám slíbí hory doly, že ví co sobě i ostatním tím způsobuje, že už se nenapije, ale to se tolik plete...Pomoc prý nepotřebuje a nechce. Navíc je diabetik, který dietou shodil 25kg a hodnoty glykemie má kolem 5,0. Je strašidelně hubený a pak si dá ten svůj týden vodky, vodky, vodky. Tolik jsem toho už zjišťovala a všude se dozvíte,jen, že musí chtít sám si nechat pomoct... Nevím jak na něj..., normálně je tak inteligentní a z takovým všeobecným rozhledem, umí ve všem dobře poradit, rád pomůže, ale pak na něj ta lahev nějak mrkne a on si udělá sám svůj mejdan. Asi mi taky neporadíte nic nového??? I tak děkuju.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
děkuji vám za důvěru i za dotaz.
Máte pravdu, že pokud si syn sám problém nepřipouští a nechce nic řešit, nic moc s tím nezmůžete. Léčba je u nás dobrovolná, i soud dnes léčbu nařizuje pokud jde o alkohol hlavně v případech, kdy o ni dotyčný sám stojí, protože je zjevné, že úspěšnost nucené léčby je velmi diskutabilní. Takže ano, musí chtít sám si nechat pomoc. Rozhodne-li se upít, nezmůžete moc. Můžete ho hlídat, ale je jasné, že donekonečna to nejde a pokud chce pít, cestu k pití si najde.
Můžete s ním ale mluvit o svých emocích, o svých obavách a strachu, o bezmoci, ukázat mu a popisovat to, co se děje, když pije, jak vypadá, čeho si všímáte, srovnat to s obdobím nepití. Dát mu prostor, aby mluvil o tom, co ho k alkoholu táhne, co by v životě chtěl, kde se vidí za rok za dva. Je-li mu smutno a má-li pocit, že život nemá moc smysl a nevidí v budoucnu nic positivního, zkuste ho doprovodit k lékaři. Často bývá důvodem pití stres, nezvládání silných emocí, komunikace, nebo také deprese a úzkosti. V každém větším městě najdete AT poradnu nebo adiktologickou ambulanci, dejte mu kontakty.
A v neposlední řadě - pro vás - nezůstávejte se starostmi o syna sama. Ono nikomu nepomůže, pokud bude synovo pití ničit i vás. Syn vás bude potřebovat v momentě, až se rozhodne s pitím něco dělat. Do té doby vás ale může věčné pomáhání, zklamání a plané naděje, hodně vyčerpat. Co kdybyste si tedy začla o synově pití promluvit do poradny nejprve třeba i vy sama? Ono často může k uvědomění problémů ty nejbližší dovézt právě to, že je necháte v potížích vykoupat, přestanete je zachraňovat proti jejich vůli a dáte jasně najevo, že překročili hranice. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? V poradně byste mohla o situaci mluvit v souvislostech a porobněji, ulevila byste si od emocí jako jsou pocity viny a bezmoci, ale i vztek a strach, zmapovala byste možnosti pro syna v případě, že by o pomoc stál, zkusila si sama nastavit hranice v pomáhání a plánovala další kroky. Co říkáte? Služby poradny jsou pochopitelně diskrétní a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Napíšete-li odkud jste, pošlu kontakty.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.