Závislost na zolpidemu
Liveparty
Hezký večer. Jsem momentálně bez zolpidemu, a trápí mě deprese. Celé dny jen ležím v posteli, vůbec nic mě netěší a nebaví, neudržím u ničeho pozornost a tíží mě na hrudi. Přála bych si tu vůbec nebýt. Vím, že by to vyřešily další tabletky hypnotik, ale musím vydržet ještě minimálně 2 týdny, než se k nim dostanu. Když je zrovna mám, beru je běžně přes den a celý dny jsem zfrčená, dokud nedojdou, a znovu nastoupí deprese, úzkosti a občasné záchvaty paniky. Co může pomoci od depresí? Bude léto, a nerada bych se na léto nechávala zavřít do léčebny
. Díky za odpověď.

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
omlouvám se za pozdní odpověd. Z toho, co píšete, usuzuji, že můžete skutečně trpět závažnou formou depresivně-úzkostné poruchy.
Když se ale zamýšlím nad tím, jak s hypnotiky zacházíte, není mi úplně jasné, co máte z čeho. Působí to dojmem, že jste psychické obtíže měla již před zahájením užívání zolpidemu. Zdá se tedy, že zolpidem zneužíváte (nadužíváte nebo s ním nezacházíte jako s hypnotikem na podporu spánku v indikaci k užití večer před usnutím) způsobem, který nějak intuitivně kompenzuje Váš neblahý duševní stav - jste na něm "zfrčená". To je ostatně častý efekt při nesprávném užívání během dne a trochu to připomíná zacházení s lékem jako s návykovou látkou u lidí s drogovou závislostí.
Tato paradoxní reakce (stimulace CNS) Vám tedy pomáhá překonat symptomy deprese (ztráta energie a zájmu o život, neschopnost prožívat radost či potěšení, oslabení vůle). Problémy s pozorností a pocit tíhy na hrudi mohou souviset s úzkostným prožíváním bezvýchodné situace a to může následně vést k posílení tendence v užívání zolpidemu pokračovat i nadále.
Myslím tedy, že dlouhodobá a intenzivní stimulace zolpidemem ve Vašem případě potom nevyhnutelně vedě k nechtěnému (ještě většímu) útlumu a pocitům deprese a úzkosti. Jedná se tedy o začarovaný kruh, ze kterého je nutné vystoupit a to se asi nezdaří bez nutnosti kontaktovat odborníky na závislostní chování. Ideálně bych Vám doporučil kontaktovat v okolí Vašeho bydliště nějaké centrum nebo ambulanci, kde by rozuměli aspoň trochu závislosti, ale kde by primárně pracovali s Vašimi depresemi a úzkostným prožíváním. Takže bych určitě volil cestu nějaké psychiatrické medikace zacílené na Vaše primární duševní problémy a zároveň bych jejich léčebný efekt podpořil vhodnou podpůrnou psychoterapií, kde byste měla možnost pracovat i sama na sobě a spokojenosti se svým životem. Doporučovat Vám nějaké přírodní alternativy psychiatrických léků na úzkost a depresi nechci, protože by mohly mít fatální následky na Vaše zdraví v kombinaci s užívaným zolpidemem.
Snad se Vám podaří Vaše problémy rychle vyřešit. V případě dalších dotazů nás neváhejte kontaktovat.
S pozdravem Přibyl